At arbejde med flygtningebørn og børn af flygtninge i praksis

På dagen bliver du klogere på, hvad flygtningebørn og børn af flygtninge kan have med i bagagen af resurser og udfordringer. Og du lærer, hvordan du kan håndtere det pædagogisk.

Om kurset

  • Beskrivelse

    Bliv klogere på, hvad dine elever muligvis kommer fra og har med i bagagen - og hvordan du kan agere på det i skolen.

    Der kommer mange flygtninge til Danmark i disse år, og det betyder nye børn og forældre på skolerne.

    Det er vigtigt med en grundlæggende viden om, hvor disse flygtninge kommer fra, og hvilke resurser og udfordringer, de kan have med sig. Der er mange ting at være opmærksom på, når man som flygtning skal i gang med et nyt liv i Danmark. For de familier, hvor traumer og stress er en del af hverdagen, bliver udfordringen så meget større.

    På kursusdagen stilles skarpt på aktuel viden om den nye flygtningegruppe samt generel viden om børn i udsatte flygtningefamilier - herunder viden om traumer, reaktionernes indflydelse på forældreevne, pædagogiske handlemuligheder og forældresamarbejde. Der sættes særligt fokus på de familier og børn, som har oplevet krig, vold og tortur og har følgevirkninger deraf.

    Deltagerne vil også blive præsenteret for F-R-O-S-S-D-modellen, som er en model for det pædagogiske arbejde i klassen.

    Målgruppe

    Undervisere i modtagerklasser, og andre med interesse for området.

    Instruktører

    Jette Thulin - Konsulent for Integrationsnet, Dansk Flygtningehj.

    Fagområder

    Alle lærere - på tværs af fag
    Dansk som andetsprog

    Aarhus C

    Pris
    950 kr.
    Dato og tid
    30. november 2017 kl. 9 - 15
    Kursus nr.
    CFU17868
  • Praktiske informationer

    Her finder du praktisk informationer om tid, sted og pris.

    Aarhus C

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    30.11.2017 - kl. 09.00-15.00
    Pris
    950 kr.
    Tilmeldingsfrist
    30.10.2017
    Kursus nr.
    CFU17868