Læs! Læs! Læs!

Ikke et ondt ord om digitale platforme, men på denne kursusdag hylder vi bogen! Du får ideer til, hvordan du tilrettelægger en undervisning, der fremmer elevernes læseudvikling, -lyst og -engagement.

Om kurset

  • Beskrivelse

    Ikke et ondt ord om iPads, sociale medier, YouTubekanaler og digitale platforme, men på denne kursusdag hylder vi bogen!

    Du får inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge en undervisning, der fremmer elevernes læseudvikling, -lyst og -engagement, og du får en update på nye, gode titler, der kan kvalificere deres fortolkningskompetence. Og selvfølgelig får du konkrete ideer til, hvordan det hele kan indgå i undervisningen.

    Dagen er todelt: Om formiddagen gælder det kompetenceområdet Læsning, om eftermiddagen Fortolkning.

    Læsning
    Ét er at undervise i læsestrategier i klassen, noget andet er, om eleverne overfører strategierne til deres selvstændige læsning, så de aktivt benytter dem, mens de læser i individuelle bøger.
    Daglig læsetræning i de såkaldte "læsebånd" er godt og hyggeligt, men forskning har vist, at det faktisk ikke kvalificerer elevernes læsning. Der må strategiundervisning til, og der må bygges bro mellem klassens fælles arbejde med læsestrategier og elevernes selvstændige læsning.
    Hvordan det kan praktiseres, får du inspiration til. Vi kommer omkring en række vigtige strategier, og du får bud på, hvordan du kan stilladsere eleverne i overgangen fra det fælles til det individuelle. Endelig får du konkrete ideer til sjove og appellerende aktiviteter, der medvirker til, at eleverne selv er opmærksomme på deres læseudvikling. Aktiviteter, der sikrer kontinuitet og genremæssig alsidighed.
    Fortolkning
    Om eftermiddagen vender vi blikket mod Fortolkning. Her får du en præsentation af de allernyeste og bedste børnelitterære værker for de 9 -12-årige. Her er ofte tale om smukke værker, hvor flere modaliteter blander sig med hinanden. En markant tendens har de senere år været, at der ikke længere udelukkende serveres lineære fortællinger, men værkerne kan indeholde tegninger, fotos, forskellige teksttyper, fonte m.v. - og de mange modaliteter er ikke tilfældige, men signalerer betydning og udgør dermed en væsentlig del af den historie, værket vil formidle. Udgivelserne er ikke alene æstetiske mesterværker - de rummer også et enormt potentiale for udvikling af elevernes litterære og multimodale kompetence.

    Du får et gratis eksemplar af første bind i Trine Mays og Susanne Arne-Hansens helt nye serie LÆS! LÆS! LÆS!, som handler om at bygge bro mellem klassens fælles og elevernes individuelle læsning.

    Målgruppe

    Dansklærere på mellemtrinnet

    Instruktører

    Trine May - Lærebogsforfatter

    Fagområder

    Dansk: Mellemtrin

    Herning

    Pris
    1230 kr.
    Dato og tid
    29. januar 2018 kl. 9 - 15
    Kursus nr.
    CFU18808

    Aarhus C

    Pris
    1230 kr.
    Dato og tid
    30. januar 2018 kl. 9 - 15
    Kursus nr.
    CFU18809
  • Praktiske informationer

    Her finder du praktisk informationer om tid, sted og pris.

    Herning

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    29.01.2018 - kl. 09.00-15.00
    Pris
    1230 kr.
    Tilmeldingsfrist
    15.12.2017
    Kursus nr.
    CFU18808

    Aarhus C

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    30.01.2018 - kl. 09.00-15.00
    Pris
    1230 kr.
    Tilmeldingsfrist
    15.12.2017
    Kursus nr.
    CFU18809