It i danskfaget

Hent færdige ideer til din undervisning i dansk. Her er fire friske, faglige bud.

Med digitale værktøjer kan du hjælpe dine elever dybere ned i den danskfaglige indsigt. Når de selv producerer indhold, bliver forståelsen dybere og lagrer sig formentlig også bedre. - Og så er det sjovt!

Her på siden guider vi dig til forskellige måder at inddrage den digitale dimension i stærke, danskfaglige forløb. Nederst på siden finder du således konkrete ideer og links til redskaber til arbejdet med:

  • Danskfaglige e-bøger

  • Filmproduktion

  • Den digitale væg

  • Digital respons til skriftlige afleveringer


Hent danskfaglige forløb med digitale værktøjer

  • Lav danskfaglige e-bøger med eleverne

    Book Creator er et program som gør det simpelt at lave flotte e-bøger for både elever og lærere

    Multimodaliteter og differentiering i danskfaget

    Book Creator er en app, som gør det nemt at lave sin egen digitale bog.
    En bog, som kan indeholde film, billeder, tegninger, lyd, tekst og links. Det er en rigtig godt program til at arbejde multimodalt og kreativt på alle niveauer i danskfaget.

    Book Creator kan bruges på de fleste platforme med enkelte variationer. Book Creator kan hentes i Appstore, Google Play og i Windows Store.

    Differentiering og motivation

    Book Creator kan bruges lige fra 0. til 9. klasse, og er brugbart i alle fag. En væsentligt element  i arbejdet med Book Creator er muligheden for differentiering; denne arbejdsform gør det nemt at lave afleveringer, hvor den enkelte elev vægter modaliteterne forskelligt. Mange lærere oplever, at elever som ikke er skriftligt stærke, alligevel kan lave flotte afleveringer med fagligt relevant indhold.

    Elevernes fortællinger får mulighed for at blive udtrykt på flere måder. Det kan være, at dele af en historie bliver fortalt mundtligt, der kan let tilknyttes tegninger, eller en pointe bliver givet med en lille film. Mange elever, som ikke umiddelbart bliver motiveret af at skrive, oplever en øget motivation, når det skriftlige nemmere kan layoutes til en flot e-bog.

    Mange kompetencer i spil

    Book Creator er en god indgang til at arbejde med flere af elevens kompetencer. Lad eleverne aflevere en øvet højtlæsning, indsæt en videogennemgang af en roman i berettermodellen, eller indsæt en central begivenhed fra romanen som en filmscene. På den måde kommer du godt omkring både fremstilling, fortolkning og kommunikation.

    Lav selv materialer og skabeloner 

    Værktøjet giver også dig som lærer en unik mulighed for at udvikle og lave egne undervisningsmaterialer. Du kan på forhånd lave opgaver som en skabelon, som eleverne arbejder videre i. Dette er med til at give eleverne et godt overblik over opgaverne.
    Er du interesseret i flipped learning, er det også en oplagt platform til de lærerproducerede videoer. Hent og se eksempler på disse læringsskabeloner herunder.

     

    Lærerproducerede e-bøger

    Opgaver til romanen 'Kopierne'

    Opgaver til 'Elin under havet' (Graphic novel)

     

    Hent inspiration fra Lærernetværket

    Forløb for 2. klasse med Frøken Ignora

    Book Frøken Ignora-bøgerne fra mitCFU

     

    Brug for hjælp

    For mere information om brugen af Book Creator kan du kontakte de pædagogiske konsulenter:

    Morten Eidorff Langballe eller Mikkel Aslak Koudal Andersen

     

  • Producér selv film i danskundervisningen

    Brug filmproduktion som bearbejdning af litteratur. At lave film har aldrig været nemmere.

    Det har aldrig været nemmere at lave film i skolen. Med iPads, telefoner og lettilgængelige redigeringsværktøjer, kan man lave film på alle alderstrin.
    For de mindste er det nemmest at lave film på en iPad. Der skal ikke overføres filer, og det hele foregår på samme maskine. De lidt større elever kan evt. bruge deres smartphones, og hvis skolen har adgang til fx Skoletube, kan de redigere klippene i WeVideo med mange effekter og muligheder.

    Her får du fire vinkler til at producere film i danskundervisningen:

    • Booktrailere
    • Reklamer med greenscreen
    • Bog-vlog
    • Copycat-opgave

     

    Booktrailere

    Booktrailere er en måde at visualisere en bog på med levende billeder - en kort video, som præsenterer bogens handling og tema. Ved at arbejde kreativt og multimodalt med bogen, kan den enkelte elev udtrykke sin tekstforståelse. Trailerformatet er typisk et format eleverne kender fra film og derfor kan forholde sig til.

    Se et eksempel på en professionel booktrailer

    Se et undervisningsforløb om booktrailers fra Lærernetværket

     

    Reklamer med greenscreen

    Reklamer er et oplagt emne at lave film i. Lad eleverne lave deres egen reklamefilm som et produkt, enten undervejs eller som afsluttende produkt. På VIA CFU kan du låne en greenscreen, så reklamerne kan tilføjes effekter, der gør det sjovere og giver de hjemmelavede reklamer et et mere professionelt look.

    Book en green screen i mitCFU

     

    Bog-vlog

    Brug bog-vlog til at blogge med video om bøger. Nogle unge gør det som en fritidsbeskæftigelse, så der findes flere gode eksempler, som måske vil kunne motivere eleverne til at komme i gang med at bog-vlogge. På emu.dk findes et detaljeret forløb rettet mod udskolingen - forløbet vil dog sagtens kunne tilpasses yngre elever.

    Gå til forløbet med bog-vlog på emu

     

    Copycat-opgaven

    Copycat-opgaven handler om at gøre eleverne bevidste om filmetekniske virkemidler. I al sin enkelthed går det ud på, at eleverne i grupper skal lave en kopi af en filmscene. Ved at nærstudere en professionel filmscene og gengive den selv, bliver eleverne meget bevidste om kamerabevægelser, vinkler, beskæring og klipning. Lad ikke eleverne selv vælge scenen, da de kan have tendens til at finde for svære og indviklede scener. Vær også opmærksom på, at der er forholdsvist meget arbejde i få minutter, hvis der er mange klip.

    Se et eksempel på en copycat-film (Spol frem i filmen for at se elevernes resultat)

  • Brug "snyd" i træningen af  den mundtlige prøve

    Fælles mundtlig prøve med kollaborativt værktøj

    Måske kender du udfordringen med at få en frivillig elev, til at være forsøgskanin, og lave en eksemplarisk mundtlig prøve foran hele klassen?
    Desuden kan det være svært, at få alle til at følge opmærksomt med, når én elev demonstrerer forløbet ved den mundtlige prøve.

    Med en smule teknik og en del tilladelse af "snyd" kan begge disse udfordringer imødekommes, og resultatet kan være en spændende, kollaborativ og lærerig aktivitet.

    Case

    Forestil dig at du som lærer, er placeret ved dit dit bord med en skærm bag ved ryggen. Overfor dig sidder den elev, som du har lokket til at være prøvekanin ved den mundtlige prøve. Eleven kan, ved at kigge læreren over skulderen, se storskærmen og dermed følge med i hvad der står på denne skærm.

    Resten af klassen sidder med deres device (iPad, mobiltelefon, computer) og er logget på den fælles digitale væg (f.eks. Padlet, TodaysMeet eller en lukket gruppe på facebook). På denne væg, er det klassens opgave at hjælpe prøvekaninen, så godt de kan. 

    Inden hele dette setup, har klassen gennemarbejdet en eksemplarisk prøvetekst, som f.eks. en novelle. Til denne novelle har eleverne udarbejdet en synopse, som skulle de selv til prøve. 

    I selve prøvesituationen kan hele klassen dermed skrive gode ideer, svar på spørgsmål og andre hints på tavlen bag ved læreren. Prøvekaninen kan med sindsro, sidde og trække tiden lidt, hvis der kommer for svære spørgsmål, eller det er småt med gode ideer, for han/hun har en ekspertgruppe (resten af klassen) i baghånden. 

    Gode erfaringer med denne undervisningsform

    Der er gode erfaringer med denne undervisningsaktivitet. Det kan være både meget lærerigt og morsomt, når prøvekaninen skal prøve at holde styr på alle de gode forslag klassen kommer med. Hele klassen er "på", og alle arbejder for at finde på gode svarmuligheder og forslag til prøvekaninen. På denne på måde er det også langt lettere, at finde en som skal være kanin, da der ikke er samme fare for at blive udstillet.

    Værktøj til aktiviteten:

    • Padlet - et simpelt og meget populært værktøj, som kan bruges i mange sammenhænge. Skal man bruge den digitale væg til denne aktivitet, skal man sørge for at ændre væggens indstillinger til at fungere som et newsfeed under indstillinger.
    • Sociale medier som Twitter og Facebook er også meget velegnet til denne aktivitet. Især hvis i forvejen har en gruppe på Facebook, eller har eleverne oprettet på Twitter
  • Giv digital respons på skriftlige afleveringer

    Visualiser og mundtliggør din respons

    Til dette eksempel bruger læreren iPad. En lignende struktur kan også fungere med en computer.

    Respons på video kan virke som en uoverkommelig udfordring for ens vanetænkning og som en stor ændring af den vante arbejdsgang. Men måske er det alligevel værd at afprøve, for når man er kommet sig over de tekniske udfordringer, kan det være både tidsbesparende og løfte kvaliteten af feedbacken.

    Se en video, hvor hele arbejdsgangen gennemgås