Hele programmet kan ses på https://viacfu.dk/fællesskaber
PROGRAM
Kl. 8.45
Kaffe/te, rundstykker og læremiddeludstilling
Kl. 9.15
Velkomst
Kl. 9.15-10.05
Skæld ud-fri skole
Ved Louise Klinge, børne- og skoleforsker i Eduk, forfatter og vinder af ph.d. cup, Institut for Kommunikation, Københavns Universitet
Kl. 10.05
Kaffepause
Kl. 10.25-11.15
Arbejdshukommelse og læring
Ved Michael Wahl Andersen, lektor cand.pæd.psyk., Københavns Professionshøjskole
Kl. 11.15
Pause
Kl. 11.25-12.15
Workshoprunde 1
Vælg blandt workshopperne A, B, C, D og E
Kl. 12.15
Frokost og læremiddeludstilling
Kl. 13.20-14.10
Workshoprunde 2
Vælg blandt workshopperne A, B, C, D og E
Kl. 14.10
Kaffe/te frugt, kage og læremiddeludstilling
Kl. 14.35-15.20
Hører du overhovedet efter, Manu?
Ved Manu Sareen, forfatter, konsulent, Ligestillingsministeriet og meget, meget mere …, København
Kl. 15.20-15.30
Afrunding og tak for i dag
WORKSHOPPER
Workshop A
Deltagelsesmuligheder i undervisningen
Hvordan sikrer vi, at eleverne kan indgå i samarbejdsrelationer, sætte sig i andres sted, lytte til hinanden og inddrage andres forslag i egne? Alt sammen kompetencer der forudsætter godt fungerende eksekutive funktioner. Hvordan støtter vi op om elevernes udvikling af eksekutive funktioner for dermed at øge deres deltagelsesmuligheder i sociale sammenhænge?
Ved Michael Wahl Andersen, lektor cand.pæd.psyk., Københavns Professionshøjskole
Workshop B
Projektbaseret tilgang til undervisningen
LEAPS (Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science) fokuserer på at skabe meningsfuld og vedkommende undervisning for elever i grundskolen med henblik på at styrke deres faglige engagement, deres evne til at tænke problemløsende og samarbejde gennem tværfaglige forløb. Der vil være fokus på, hvordan engagerende spørgsmål kan besvares gennem mange forskellige fag. Se også leapsskoler.dk.
ved Kristine Mikkelsen, lærer, Kvaglundskolen Signatur, Esbjerg
Workshop C
Bære- og væredygtige rum i skolen
Rummet gør en forskel for både trivsel og læring, og når et rum er bære- og væredygtigt, bliver det også læredygtigt. Få indsigt i det bære- og væredygtige læringsrum og konkrete værktøjer til at indrette dit eget læringsrum, så det understøtter den pædagogiske og didaktiske ambition.
Ved Stine Clasen og Christina Baluna Hostrup, PPR-konsulenter, Børn og Unge, Aarhus
Workshop D
Den børnevenlige skole har visuel struktur
Få konkrete, visuelt baserede eksempler på daglige strukturer og simple stilladser, der understøtter elevernes selvstændighed. Eksemplerne dækker såvel børn som unge.
Ved Helle Overballe Mogensen, fagbogsforfatter, foredragsholder, inklusions- og trivselsvejleder, Aarhus
Workshop E
Hvordan teknologi kan bidrage i den inkluderende skole
Kan vi skabe en inkluderende skole, hvor vi ved hjælp af teknologier giver eleverne en oplevelse af at have lige muligheder for deltagelse? Workshoppen præsenterer en ramme for, hvordan vi konkret kan forstå og arbejde med inklusionsindsatsen samt aktuelt tilstedeværende teknologiers muligheder og udfordringer i forhold til denne.
Ved Jesper Homann, pædagogisk konsulent for it og specialpædagogik, VIA CFU Herning