Læse-og skrivekravene er tidligt til stede i alle fag, og forskning viser, at elever i læse-skrivevanskeligheder fra skolestart hurtigt kan føle sig ekskluderet fra det faglige fællesskab. Det sætter sig i selvværdet og kan påvirke eleven negativt langt ind i det videre uddannelsesforløb. Derfor er tidlige og systematiske indsatser afgørende. Dette fordrer en grundig systematik i hele organisationen.
Kurset giver den nødvendige baggrundsviden om dysleksi og dens følgevirkninger fagligt og personligt. Du får indblik i, hvad der går forud for elevernes deltagelse i klassen gennem en introduktion til effektiv anvendelse af LST (læseskriveteknologien – her Appwriter). Her får du indsigt i, hvad det kræver af både eleven og dig.
Du bliver præsenteret for pædagogiske værktøjer til at organisere din undervisning. Tilgangen tager udgangspunkt i den lektiologiske pædagogik samt den modellerende og stilladserende undervisning med fokus på udvikling af effektive studiestrategier. En undervisning, som er rigtig god for alle elever – også den store gruppe af "gule" elever.
Kurset peger desuden på, hvilke områder skolen som organisation med fordel kan udvikle for at understøtte inklusionen af ordblinde elever.