Matematik – Er vi snart i mål? - Matematiktemadag 2022

Bliv fagligt og pædagogisk opdateret til din matematikundervisning

Foldere for temadagen bliver sendt ud til skolerne i oktober 2021.

Du kan se hele programmet på viacfu.dk/mateva

Sted

Aarhus

Pris

1.200,00 kr.

Dato

17.03.2022

Tilmeldingsfrist

09.02.2022

Status

Ledige pladser

Om temadagen

Tal- og regneforståelse
Hvordan regner vi egentlig?
Tal og regning fylder meget i matematikken. Og en god tal- og regneforståelse har stor betydning for, hvordan vi forstår og agerer i verden. Men betyder det noget, hvordan man regner? Er der nogle regnemetoder, som er bedre end andre?
I dag går alle rundt med en lommeregner i baglommen, og computere er allemandseje. Så er der overhovedet nogen grund til at bruge så meget tid på regning i skolen? Det korte svar er ja. Tal- og regneforståelse er en helt central forudsætning for at tilegne sig den mere komplekse matematik. Så det er stadig vigtigt at være god til regning.
Spørgsmålet er blot hvad det vil sige at være god.
Pernille Bødtker Sunde
Program

9.00  
Ankomst og kaffe

9.15  
Velkomst

9.15  
Talenter – de skjulte og de synlige 
De skjulte talenter om autisme og neuropædagogisk praksis. Hvordan kan man som lærere støtte udfordrede elever i undervisningen og vende deres skjulte talenter til et aktiv. Med udgangspunkt i forståelsen af hjernens funktioner og opbygning tager Troels os med på en rejse omhandlende autismespektrum, Asperger og talenter. Der er fokus på begreber som læring, plasticitet, opmærksomhed, stress, søvn og bevidsthed.
ved Troels Wesenberg Kjær arbejder med at forstå hjernens funktioner hos raske og syge – hele spektret derimellem, kendt fra De skjulte talenter, DR TV


10.30  
Pause – kaffe/te/vand/frugt

10.45   
Regnestrategier og elevers udvikling i matematik
Regnestrategier og talforståelse er vigtige for elevernes udvikling i matematik. Men hvad ved vi egentlig fra forskningen og hvad betyder det for praksis?
ved Pernille Bødtker Sunde, Ph.d., postdoc, VIA UC og Katholieke Universiteit Leuven, Belgien

12.00  
Frokost og læremiddeludstilling

13.00            
Læsebånd og regnehistorier    
Få indblik i, hvordan man gennem arbejde med regnehistorier kan arbejde med sprog og begreber i matematik.
ved Rikke Petersen, lærer og matematikvejleder på Møn skole og underviser ved læreruddannelsen Absalon  
 
13.30  
Vandforbrug og matematik
Få ideer til hvordan du kan arbejde med modellering, analyse og tolkning af data i hele skoleforløbet ud fra elevernes egne undersøgelser.
ved Nick Hougaard, lærer Forældreskolen Aarhus C og pædagogisk konsulent, VIA CFU Aarhus

14.00 
Kaffepause

Kl. 14.20 
Grafisk facilitering i matematik
Bliv inspireret til at anvende grafisk facilitering til visualisering af teori og arbejdsgange i matematikundervisningen.
ved Winnie Skiveren, matematiklærer og vejleder, Strandby Skoleafdeling, Frederikshavn.

kl. 14.50   
Opsamling og perspektiver
Dagens oplæg kommenteres og perspektiveres.
ved Mikael Skånstrøm, lektor i læreruddannelsen

15.30 
Tak for i dag

 

 


Målgruppe

Matematiklærere

Instruktører

Fagområder

Matematik

I samarbejde med

UCN Center for Undervisningsmidler

Kontakt