Ny forskning til udskoling og ungdomsuddannelser

Tilføj som favorit
Her er en mulighed for at blive opdateret om ny forskning med relevans for ledere og lærere i udskoling og på ungdomsuddannelser. Fire forskere fortæller over to eftermiddage om praksisfaglighed, kreativitet, mistrivsel og bæredygtig skoleudvikling. Kom og bliv opdateret og inspireret.

Om kurset

  • Beskrivelse

    Bliv inspireret af ny forskning: Brug en eller to eftermiddage og mød fire forskere der taler om praksisfaglighed, kreativitet, mistrivsel og bæredygtig skoleudvikling.

    Du kan deltage i en af kursuseftermiddagene eller i dem begge. Deltager du i begge, reduceres prisen.

    Inspirationskurset om ny forskning inden for fire aktuelle områder. Forskerene vil holde et oplæg, og der bliver mulighed for spørgsmål og diskussion.

    Oplæg 1: Praksisfaglighed i skole og på ungdomsuddannelser - potentialer og udfordringer
    Fra 2019 blev der i lovgivningen sat fokus på styrkelsen af de 'praksisfaglige' elementer i undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne. Men hvad er praksisfaglighed, og hvordan kan det indtænkes i skolen og ungdomsuddannelserne, og i overgangen mellem de to? På baggrund af følgeforskningen fra et STUK-udviklingsprojekt fra 2018-2019, der omfattede udviklingsprojekter på skoler og erhvervsuddannelser, gives der eksempler på, hvordan praksisfaglighed kan indtænkes i aktiviteter og hvilke muligheder og udfordringer det rummer. I oplægget fokuseres b.la. på de fagligt svage og de ikke-uddannelsesparate elever.

    Oplæg 2: Kreativitet i/for ungdomsuddannelser: utopi eller nødvendighed?
    Få kendskab til og viden om kreativitetsteorier og læringsteorier i designprocesser. Hvordan hænger kreativitetsudvikling og læring sammen? De stigende krav til uddannelser om udvikling af samfundets kreative innovationskraft rejser spørgsmål om elevers forudsætninger for at udvikle og deltage i læringsmiljøer, der fremmer disse mål. Omvendt rejser sig spørgsmål om, hvorvidt et fokus på kreativitet og innovation kan medvirke til en mere åben og inkluderende undervisningspraksis. Hvordan ser kreative læringsmiljøer ud og hvordan kan de designes? Hvis disse spørgsmål er relevante for dig, så kom til dette oplæg.

    Oplæg 3: Et didaktisk perspektiv på mistrivsel: Hvad kan lærere gøre i deres undervisning for at øge elevers trivsel?
    Elevers voksende mistrivsel og psykiske sårbarhed, fx i form af stress, depression, angst og ADHD, stiller lærere over for den vanskelige opgave at forholde sig til en gruppe af elever, som reagerer meget forskelligt på undervisning, men som har det fællestræk, at de har svært ved at 'tage sig sammen'. Oplægget præsenterer to tilgange til denne læreropgave: 1) udvikling af en klasseledelsespraksis, der giver eleverne støttende rammer for skolearbejdet. 2) Udvikling af elevernes mestringsstrategier, så de bliver i stand til at gøre det, vi forventer af dem.

    Oplæg 4: Bæredygtig skoleudvikling - med udgangspunkt i praktikernes erfaringer og systematik
    Skoleudvikling har de seneste år været et nationalt anliggende, hvor folkeskolereformen kom ned fra 'oven' og lærere og skoleleder skulle tilpasse denne skolens virkelighed. Dette oplæg giver et perspektiv på, hvordan man som praktiker, lærer eller leder, 'nedenfra' kan blive rustet til at initiere skoleudvikling på lokalt niveau. Udvikling, der er robust nok til at være et modsvar og en respons til kommunale og nationale initiativer. Oplægget tilbyder omridset af en systematisk tilgang til, hvordan man kan 'udvikle' egen praksis vha. observationer, interviews mm. Tilgangen, der præsenteres, er en kombination af virksomhedsteori og aktionslæring.

    Arbejdsform
    Oplæg, ca. 45 minutter, derefter spørgsmål og drøftelse af hvordan forskningen konkret kan bidrage til udvikling på skoleområdet. Oplæg, spørgsmål og debat rammesættes af Henriette Duch, lektor, ph.d. VIA Pædagogik og CFU


    Oplægsholdere
    Fire forskere fra Aalborg Universitet:

    16/9:
    Oplæg 1: Karen Andreasen, lektor, ph.d.
    Oplæg 2: Tatiana Chemi, lektor, ph.d.

    30/9:
    Oplæg 3: Dorte Ågård, Ph.d., seniorrådgiver
    Oplæg 4: Lars Bang, lektor, ph.d.

    Målgruppe

    For ledere og lærere i udskolingen og på ungdomsuddannelser

    Instruktører

    Tatiana Chemi - Lektor, ph.d.
    Karen Andreasen - Lektor, ph.d.
    Dorte Ågård - Faglig leder af Master i Pædagogisk Ledelse, ph.d.
    Lars Bang Jensen - Ph.d., Lektor i Uddannelsesforskning, Aalborg Uni

    Fagområder

    Alle lærere - på tværs af fag
    Ungdoms- og voksenundervisere: Kurser for gymnasiale uddannelser, Kurser for erhvervsskoler og VUC

    Aarhus C

    Pris
    1330 for deltagelse begge dage kr.
    Dato og tid
    16. september 2020 kl. 15:00 - 17:00
    30. september 2020 kl. 15:00 - 17:00
    Kursus nr.
    CFU20034

    Aarhus C

    Pris
    800 kr.
    Dato og tid
    16. september 2020 kl. 15:00 - 17:00
    Kursus nr.
    CFU20035

    Aarhus C

    Pris
    800 kr.
    Dato og tid
    30. september 2020 kl. 15:00 - 17:00
    Kursus nr.
    CFU20036
  • Praktiske informationer

    Her finder du praktisk informationer om tid, sted og pris.

    Aarhus C

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    16. september 2020 kl. 15:00 - 17:00
    30. september 2020 kl. 15:00 - 17:00
    Pris
    1330 for deltagelse begge dage kr.
    Tilmeldingsfrist
    16.08.2020
    Kursus nr.
    CFU20034

    Aarhus C

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    16.09.2020 - kl. 15.00-17.00
    Pris
    800 kr.
    Tilmeldingsfrist
    16.08.2020
    Kursus nr.
    CFU20035

    Aarhus C

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    30.09.2020 - kl. 15.00-17.00
    Pris
    800 kr.
    Tilmeldingsfrist
    16.08.2020
    Kursus nr.
    CFU20036