Hvad kan fortællinger bruges til?
Fortællingen er god, fordi den er levende. Hjernen er bygget på en måde, så man husker fortælling og vi lagrer vores erfaringer i aktører og handlinger. En mulighed er at tage udgangspunkt i sagn, eventyr, myter og anekdoter. En anden mulighed er at improvisere historier selv og inddrage børnene ved hjælp af genstande eller dyr. Den sanselige tilgang er vigtig og gerne på så mange forskellige måder som muligt. Man husker bedst gennem det, man gør. Derfor er det vigtigt at skabe sine egne fortællinger.
ved Storyteller Kari Brinch
Program
Kl. 8.45 - 9.15 Kaffe/te og rundstykker og Læremiddeludstilling
Kl. 9.15 Velkomst
Kl. 9.15 - 10.15
Fortællekunst i natur/teknologi
Alle elever elsker en god historie. Men hvad er en god historie? Og hvordan kan fortællekunsten bidrage til at formidle naturvidenskabelige begreber på en nærværende og underholdende måde?
ved Kari Brinch, forfatter, storyteller, Storytale, Svendborg
Kl. 10.15 - 10.45
Naturoplevelser og vild natur i undervisningen
Naturen er et godt sted at blive klog på verden og i børns udvikling af handlekompetence. Handlekompetencer handler i virkeligheden om at vide, hvordan verden hænger sammen, og om hvordan vores handlinger påvirker verden. Den viden kan man få ude i den nære natur.
ved Morten D D Hansen, biolog og museumsinspektør for Naturhistorisk Museum, Aarhus
Kl. 10.45 - 11.00 Kaffe/te, frugt og læremiddeludstilling
Kl. 11.00 - 11.50
Workshoprunde 1 - Natur/teknologi i praksis
Vælg blandt de forskellige workshopper
Hør om og afprøv i praksis hvordan du kan arbejde med natur, teknologi, livsbetingelser og levevilkår i natur/teknologi fagligt og tværfagligt.
11.50 - 12.40 Frokost og læremiddeludstilling
13.30 - 13.50 Kaffepause - frugt og læremiddeludstilling
13.50 - 14.40
Workshoprunde 3 - Natur/teknologi i praksis
Vælg blandt de forskellige workshopper
14.40 - 15.00 Kaffepause og læremiddeludstilling
15.00 - 15.30
Nye læseplaner i natur/teknologi
Bliv klog på hvordan undervisningsvejledningen kan bruges i praksis, og hvordan progressionen i kompetencer er tænkt. Få ideer til hvordan der kan arbejdes med de nye problembaserede forløb i 5.-6. klasse.
ved Kåre Rasborg, læringskonsulent for naturfag, Undervisningsministeriet
15.30 - 15.45 Afrunding og tak for i dag
Workshops
A - Verdensmål.nu
ved Maiken Rahbek Thyssen, lærer og pæd. konsulent, Verdensmål.nu
B - Bevægelse til vands, til lands og i luften
ved Finn Skaarup Jensen, lærer og konsulent, Rønde
C - Begreber på spil
ved Lene Boldt Mølholm, lærer og naturfagsvejleder, Mølholm Skole og Anna Hermansen Clausen, lærer og naturfagsvejleder, Firkløverskolen, Give
D - Fiskens indre
ved Anders Østerby, Skolekonsulent, Nordsøen Oceanarium, Hirtshals
E - Artskendskab ligger i detaljen
ved Mikkel Rødvig, naturvejleder, Hobro
F - 99-arter du skal opleve inden du bliver voksen
ved Emil Skovgaard Brandtoft, biolog og projektleder, Naturhistorisk Museum, Aarhus
Målgruppe
Naturfagslærere 1.-6. klasse
Instruktører
Morten DD Hansen - Naturvejleder
Finn Skaarup Jensen - Konsulent
Maiken Rahbek Thyssen - Lærer, udeskolevejleder og pædagogisk konsulent
Anders Østerby - Skolekonsulent
Kari Brinch - Forfatter, storyteller
Kåre Rasborg - Læringskonsulent for naturfag
Mikkel Rødvig - Naturvejleder
Emil Skovgaard Brandtoft - Biolog og projektleder
Lene Boldt - Lærer og naturfagsvejleder
Anna Hermansen Clausen - Lærer og naturfagsvejleder
Fagområder
Naturfagene: Natur/teknologi
I samarbejde med
UCN Center for Undervisningsmidler