Analog matematik i en digital tidsalder

Tilføj som favorit
Bliv fagligt og pædagogisk opdateret til din matematikundervisning. Foldere for temadagen bliver sendt til skolerne i oktober 2018

Om kurset

  • Beskrivelse

    Bliv fagligt og pædagogisk opdateret til din matematikundervisning.

    Hvordan kan man bruge tal til at finde ud af, om verden er som vi tror den er?
    Hvor lang er en sang? Betaler det sig at være høj for at løbe hurtigt? Hvor miljøvenlige er vi i virkeligheden? Tal kan fortælle meget om små og store ting, vi undrer os over.
    Faktisk har analysen af verden efter tal vist sig at være så effektiv, at statistisk analyse nu er overalt. I aviser, radio, på tv og på nettet. Hvor er den største chance for at have en solrig sommerferie? Er den nye medicin bedre end den gamle? Statistiske analyser udføres i alle discipliner, og resultaterne danner grundlaget for alt fra teknologiudvikling til politiske beslutninger.
    Jo Røislien, Norsk skovtrold, forsker, forfatter og formidler

    Program

    9.00
    Ankomst og kaffe

    9.15
    Velkomst

    9.15
    Kunsten at formidle det komplicerede
    Det er udfordrende at forklare komplicerede abstrakte emner. Hvad er god formidling? Hvordan får du folks opmærksomhed og hvordan holder du den? Hør om konkrete udfordringer i arbejdet med at formidle matematik. Se også joroislien.no
    Jo Røislien, norsk skovtrold, forsker, forfatter, formidler, professor i statistik ved Universitetet i Stavanger, tv-vært og producer ved NRK, Discovery, VGTV m.fl.

    10.30
    Pause - kaffe/te/vand/frugt

    10.45
    Tidlig indsats er vigtigere end nogensinde
    Færdigheder avler færdigheder. Læring avler læring. Et samarbejde mellem James Heckman, professor i økonomi ved University of Chicago, og Rockwool Fondens forskningsenhed viser, hvorfor vi har brug for styrket læring tidligt i livet.
    Rasmus Landersø, seniorforsker cand.polit., ph.d. Rockwool Fondens Forskningsenhed

    12.00
    Frokost og læremiddeludstilling
    13.00
    Geogebra helt analogt
    Hør om hvordan Geogebra kan kombineres med analog matematik i konkrete forløb. Hvordan arbejdet på computeren kan føres ud i skolegården og tilbage igen. Se også nannafiltchristensen.dk
    Nanna Filt Christensen, lærer, forfatter og foredragsholder

    13.30
    Fokus på regnestrategier
    Alt for mange elever ender i matematikvanskeligheder, fordi de sidder fast i rigide tællestrategier. Hør om hvordan hovedregning kan bruges til at sætte fokus på udvikling af regnestrategier, allerede fra deres første møde med tal i skolen.
    Maria Grove Christensen, lærer og matematikvejleder, Sofiendalskolen, Aalborg

    14.10
    Kaffepause

    14.30
    Aktiv matematik eller at være aktiv i matematik
    Har fokus på at lære med kroppen forrest og hvad skal der til for at aktivere din matematik undervisning. Det handler om didaktisk mod til at eksperimentere med aktive skift i din matematik undervisning, og hvilken betydning det har for elevernes læring.
    Lars Nissen, matematiklærer og bevægelsesvejleder, Rantzausminde skole, Svendborg

    15.00
    Opsamling og perspektiver
    Dagens oplæg kommenteres og perspektiveres.
    Mikael Skånstrøm, lektor, VIA University College, Nr. Nissum

    15.30
    Tak for i dag

    Målgruppe

    Matematiklærere

    Instruktører

    Mikael Skånstrøm - Lektor i undervisning i undervisning i matematik
    Rasmus Landersø - Seniorforsker Cand.polit., ph.d.
    Jo Røislien - Norsk skovtrold, forsker, forfatter, professor
    Nanna Filt Christensen - Lærer, forfatter og foredragsholder
    Maria Grove - Lærer og matematikvejleder
    Lars Nissen - Lærer

    Fagområder

    Matematik

    I samarbejde med

    UCN Center for Undervisningsmidler

    Aarhus C

    Pris
    1200 kr.
    Dato og tid
    28. marts 2019 kl. 9:00 - 15:30
    Kursus nr.
    CFU19210
  • Praktiske informationer

    Her finder du praktisk informationer om tid, sted og pris.

    Aarhus C

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    28.03.2019 - kl. 09.00-15.30
    Pris
    1200 kr.
    Tilmeldingsfrist
    18.02.2019
    Kursus nr.
    CFU19210