Historiebrug i min daglige undervisning

Tilføj som favorit
Historiebrug er et centralt historiedidaktisk begreb i målene for historie. På kurset præsenteres spændende eksempler på, hvordan du kan arbejde med historiebrug i forskellige emner på forskellige klassetrin og i forhold til prøven.

Om kurset

  • Beskrivelse

    Kompetence området "historiebrug" udgør en tredjedel af målene for historie. Få ideer til, hvordan du kan inddrage begrebet

    Historiebrug er et centralt historiedidaktisk begreb i faghæftet for historie. Faktisk udgør kompetenceområdet "Historiebrug" en tredjedel af faghæftet, men HVORDAN UNDERVISER MAN I HISTORIEBRUG?
    På kurset "Historiebrug" i min daglige undervisning - kan du få mere viden om, hvad historiebrug er og gode ideer til din undervisning.
    Kurset indeholder:
    Oplæg, hvor begrebet historiebrug bliver foldet ud.
    Præsentation af spændende eksempler på, hvordan du kan arbejde med historiebrug i forskellige emner på forskellige klassetrin.
    Afprøvning af forskellige øvelser og opgaver, som du kan bruges i undervisningen.
    Ideer til, hvordan du kan inddrage historiebrug i forhold til prøven i faget.

    Kort om historiebrug:
    Historiebrug handler om, hvem bruger historien, til hvilket formål og med hvilke virkemidler? Historie bruges i dag men har også været brugt til alle andre tider til, at "glemme" det man ikke bryder sig om, at huske eller misbruge historien, til at blive klogere på fortiden og vores egen nutid, til at mindes, til politiske formål, og til underholdning m.m.
    Historie bruges på mange måder. Man kan fx:
    - mindes holocaust eller benægte holocaust.
    - bruge vikinger i reklamer og politiske plakater.
    - fejre 500 års jubilæum for Luthers teser eller kritisere ham for hans jødehad.
    - markere hundredåret for salget af de vestindiske øer eller "glemme" det danske slaveri på de vestindiske øer.
    - rejse statuer af krigshelte og afdøde politikere eller man kan fjerne statuer.
    - og meget, meget mere

    At eleverne arbejder med historiebrug, og erkender, hvordan historie kan bruges på mange forskellige måder, er et vigtigt led i styrkelsen af deres historiebevidstheder og demokratiske dannelse.

    Målgruppe

    Lærere i 3. - 9. kl.

    Instruktører

    Henrik Smedegaard Larsen - Lektor, cand. pæd. i historie og samfundsfag
    Jens Rahr Schmidt - Pæd. konsulent

    Fagområder

    Kulturfagene: Historie

    Herning

    Pris
    600 kr.
    Dato og tid
    15. januar 2019 kl. 13:00 - 16:00
    Kursus nr.
    CFU19207
  • Praktiske informationer

    Her finder du praktisk informationer om tid, sted og pris.

    Herning

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    15.01.2019 - kl. 13.00-16.00
    Pris
    600 kr.
    Tilmeldingsfrist
    05.01.2019
    Kursus nr.
    CFU19207