Tal(e)gaver til dig - Matematik temadag 2020

Tilføj som favorit
Bliv fagligt og pædagogisk opdateret til din matematikundervisning. Foldere for temadagen bliver sendt til skolerne i oktober 2019. Du kan også se programmet på viacfu.dk/mateva

Om kurset

  • Beskrivelse

    Bliv fagligt og pædagogisk opdateret til din matematikundervisning.

    Gentagelser i pædagogik har langt større værdi, end rygtet siger Gentagelser har et dårligt ry i pædagogisk sammenhæng, men netop gentagelser giver eleverne mulighed for at lære
    og danne sig. Det gælder ikke mindst unge med særlige behov, siger Leo Komischke-
    Konnerup, som har lavet en ph.d. om gentagelsens pædagogik.

    Program
    9.00
    Ankomst og kaffe

    9.15
    Velkomst

    9.15
    Gentagelsens pædagogik
    Hvordan udvikler vi en almen pædagogisk praksis for børn og unge, hvor alle og ikke kun "de i forvejen lykkelige" kan deltage meningsfuldt i undervisningen. Er gentagelsens pædagogik svaret; er inklusion; er eksklusion?
    Leo Komischke-Konnerup, lærer, forfatter, forsker og ph.d.ekspert i frie skoler og uddannelsessteder, chefkonsulent ved UC Syd

    10.30
    Pause - kaffe/te/vand/frugt

    10.45
    Hvad er matematik for talblinde elever?
    I oplægget uddybes begrebet talblindhed, og der diskuteres, hvad talblinde kan lære og skal lære, og hvad det betyder for undervisningen.
    Pernille Pind, forfatter og kursusholder, Skødstrup

    12.00
    Frokost og læremiddeludstilling

    13.00
    Tosprogede elevers vanskeligheder i matematik
    Hør om nogle af de udfordringer, som tosprogede elever møder i forbindelse med matematikundervisningen. Hør om tiltag, der forsøger at imødekomme vanskeligheder.
    Kirsten Bundgaard Sørensen og Mette Handrup Krog, lærere og matematikvejledere, Ebeltoft Skole

    13.30
    Sproglig dimension i matematik
    Eksisterende viden har stor indflydelse på ny viden. Det er derfor vigtigt, at vi som lærere har indblik i elevernes forforståelser, tanker og erfaringer.
    Birgit Neldeborg Mortensen, fysioterapeut og matematikvejleder, Matematikkens Hus, Hjørring

    14.00
    Kaffepause

    14.20
    Inklusion af elever med særlige forudsætninger
    Alle elever har krav på at møde udfordringer, der passer til dem, og på at være en del af læringsfællesskabet. Hvordan identificeres elever med særlige forudsætninger, og hvordan imødekommes deres potentiale?
    Hanna Lynderup Jensen, matematikvejleder, Vodskov Skole, Aalborg

    14.50
    Opsamling og perspektiver
    Dagens oplæg kommenteres og perspektiveres.
    Mikael Skånstrøm, lektor i læreruddannelsen

    15.30
    Tak for i dag

    Målgruppe

    Matematiklærere

    Instruktører

    Pernille Pind - Konsulent og forfatter
    Mikael Skånstrøm - Lektor i undervisning i undervisning i matematik
    Birgit Neldeborg Mortensen - Lærer og matematikvejleder
    Mette Handrup Krog - Lærer og matematikvejleder
    Kirsten Bundgaard Sørensen - Lærer og matematikvejleder
    Hanna Lynderup Jensen - Matematikvejleder
    Leo Komischke-Konnerup - Lærer, forfatter, forsker og chefkonsulent

    Fagområder

    Matematik

    I samarbejde med

    UCN Center for Undervisningsmidler

    Aarhus C

    Pris
    1200 kr.
    Dato og tid
    26. marts 2020 kl. 9:00 - 15:30
    Kursus nr.
    CFU20210
  • Praktiske informationer

    Her finder du praktisk informationer om tid, sted og pris.

    Aarhus C

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    26.03.2020 - kl. 09.00-15.30
    Pris
    1200 kr.
    Tilmeldingsfrist
    05.02.2020
    Kursus nr.
    CFU20210