Ofte stillede spørgsmål og svar

Her på siden finder du svar på en række af de spørgsmål, som vi oftest møder. Finder du ikke, hvad du har behov for, så tøv ikke med at kontakte os.

Spring til den ønskede kategori af spørgsmål 

  • Om lån og bestilling af materialer

    Spørgsmål og svar om lån og bestilling af materialer.

    Hvordan bestiller og låner jeg materialer?

    Du skal være oprettet som låner med et UNI-login.

    mitcfu.dk søger du de materialer, som du vil låne, og lægger dem i indkøbskurven. Når du er klar, klikker du på indkøbskurven og kan herefter se hvilke materialer, der skal bestilles via Dantek Booking (bøger, dvd’er og materialesæt - blåt område) og hvilke materialer, der skal bestilles via mitCFU (e-bøger og streamede spillefilm - grønt område).

    Hjælp til søgning i mitCFU


    Jeg kan ikke finde ud af at booke - kan I gøre det for mig?

    Nej, men vi vil gerne hjælpe dig med processen. Hvis du ringer til os, eller kommer på besøg på VIA CFU i Aarhus eller Herning, kan vi guide dig, så du fremover selv er i stand til at booke.


    Hvad er forskellen på at booke og reservere?

    CFU's materialer, som må bruges sammen med elever i undervisningen, er placeret i udlånssamlingen. Disse materialer bookes - til brug på et specifikt tidspunkt.

    Materialer, som kun må anvendes af lærere til orientering og inspiration, er placeret i informationssamlingen. Disse materialer kan reserveres og bliver sendt til skolen, når de er blevet ledige.

    Om de to samlinger 


    Kan jeg forlænge lånetiden for de materialer, jeg har i øjeblikket?

    Hvis datoen for aflevering af materialerne ikke er overskredet, skal du selv forlænge lånet på viacfu.dk/dantek

    Lånet kan dog kun forlænges, hvis der ikke er andre lånere, der har booket eller reserveret materialerne.

    Hvis dato for sidste aflevering er overskredet, kan vi forlænge lånet for dig, hvis det er muligt, uden at det går ud over efterfølgende lånere.

    Kontakt os på 87 55 27 27


    Hvorfor siger systemet, at centret er lukket, når jeg prøver at booke?

    Booking skal altid foregå fra køredag til køredag (den dag din skole får materiale fra CFU). Der må ikke være hvide rubrikker i perioden lige før, under og efter din bookingperiode. Mindste bookingperiode er fem dage.


    Hvor kan jeg få overblik over mine bookinger, reservationer og lån?

    Det kan du under ’Mine materialer’ på mitCFU - brug evt. genvejen:

    mitcfu.dk/mm

    Her er en oversigt over alle dine lån/bookinger og reservationer. Oversigten vises et døgn tilbage. En helt opdateret status kan ses på:

    Se en opdateret status


    Kan skolen få overblik over de lån, reservationer og bookinger, som skolens lærere har hos CFU?

    Skolens leder, en bibliotekar og en kontaktperson fra hver skole kan ud over egne mellemværender også se alle skolens mellemværender. Gå til 'Mine materialer' på:

    mitcfu.dk/mm


    Kan man ændre den e-mailadresse, som CFU sender mail til?

    Ja og nej. Den personlige mailadresse, som du opgiver til CFU, skal være den adresse, du bruger på din skole. Den kan du selv ændre.

    Adressen til UNI-login skiftes her: mitunilogin.dk

    Adressen til CFU skiftes her: viacfu.dk/dantek

    Mailadressen til institutionen er den mail-adresse, der er indberettet til STIL. Denne adresse kan ændres ved henvendelse fra skole til STIL.

  • Om levering og afhentning af materialer

    Spørgsmål og svar om levering og afhentning af materialer.

    Hvornår afhenter CFU de materialer, som jeg er færdig med at bruge?

    CFU besøger alle større skoler hver uge og tager de materialer med, som er placeret der, hvor skiltet ’Retur til CFU’ hænger.
    Skoler, der ikke besøges hver uge, skal selv bestille afhentning.

    Bestil selv afhentning 


    Kan jeg selv afhente de materialer, som jeg har reserveret eller booket?

    Du kan ikke selv afhente materialer fra udlånssamlingen - altså materialer til eleverne. Men materialer, som du reserverer fra informationssamlingen, kan du fint hente i Aarhus eller Herning, hvis du kontakter afdelingen, inden du reserverer.

    Du er selvfølgelig også altid velkommen til selv at møde op i informationsafdelingerne i Aarhus og Herning og kigge - og låne materialer med hjem med det samme.


    Jeg er blevet ansat på en ny skole. Kan jeg få leveret de materialer, jeg bookede på min forrige arbejdsplads, på min nye skole?

    Umiddelbart nej - men det afhænger af hvilke dage, de to skoler bliver betjent. Drejer det sig kun om to-tre bookinger, kan vi hjælpe dig med at flytte bookingerne. Drejer det sig om flere bookinger, må du selv flytte dem ved at annullere din booking og umiddelbart derefter foretage bookingen på den nye skole.

    Bemærk, at vi kun kan hjælpe med at flytte dine lån, hvis du er oprettet som låner på din nye skole.

  • Om UNI-login

    Spørgsmål og svar om UNI-Login.

    Hvordan bliver jeg oprettet som låner hos CFU?

    Alle lærere, som har et UNI-login, og som er på en skole i VIA CFU’s dækningsområde, kan oprettes som lånere. Oprettelsen sker automatisk, når du logger på vores bookingsystem Dantek Booking, hvilket sker, første gang du booker eller reserverer et materiale.


    Mit UNI-login virker ikke - hvad gør jeg?

    Du skal kontakte din lokale UNI-login/SkoleKom-administrator.
    Hvis du ikke ved, hvem der er lokaladministrator, kan du gå til denne side, og indtaste navnet på din skole. Så vises en liste over administratorerne:

    Lokaladministratorer af UNI-Login


    Min skole har ikke UNI-login - kan jeg låne materialer uden UNI-login?

    Nej, desværre ikke. CFU betjener lærere på institutioner, der findes i Undervisningsministeriets Institutionsregister. Alle disse institutioner kan gratis få oprettet UNI-login.


    Jeg skal efter sommerferien arbejde på en ny skole. Kan jeg blive oprettet som låner på den nye skole, så jeg kan gå i gang med at booke materialer til det kommende skoleår?

    Ja. Du skal bede UNI-login-administratoren på din nye skole om at knytte dit login til skolen og herefter sende CFU en mail med navnet på din nuværende skole, dit UNI-login samt navnet på den skole, du skal arbejde på efter sommerferien - så klarer vi den.

    Send os en mail


    Jeg har skiftet skole, men er registreret som låner på min gamle skole

    CFU's system opdateres desværre ikke automatisk med UNI-logins informationer, så flytning skal registreres manuelt.

    Mail os navnene på din tidligere og din nye skole samt dit UNI-logins bruger-id. Vi sørger så for korrekt registrering og sender dig en mail, når registreringen er foretaget.

    Send os en mail

  • Om rykkere og afgifter

    Spørgsmål og svar om rykkere og afgifter.

    Koster det noget, hvis man afleverer materialer for sent?

    Ja, vi pålægger en administrationsafgift, når lånetiden er overskredet med mere end syv dage - og I får en reminder pr. mail inden.

    Læs om påmindelser og rykkere under Låneregler 


    Hvem får rykkerne fra CFU?

    Tre dage inden et lån udløber, sender vi en påmindelse til låneren og til skolens bibliotekar (hvis der er tilmeldt en skolebibliotekar-mailadresse).
    CFU sender 1. rykker og 2. rykker til låneren samt til skolens kontor.


    Hvornår udsendes regning for rykkere og bortkomne materialer?

    VIA CFU sender fakturaer for rykkere og bortkomne materialer til lånerinstitutionerne to gange om året, i april og oktober.

    Spørgsmål om faktura for rykkere mv. rettes til Gitte Hansen: gha@via.dk 

  • Om film, tv og streaming

    Spørgsmål og svar om film, tv og streaming.

    Hvad skal der til for, at jeg kan se spillefilm fra CFU med mine elever?

    Hvis din skole har tegnet et CFU Film & TV-abonnement og har indgået en spillefilmsaftale med AVU-medier, kan du streame mange af vores spillefilm online. Spillefilm, som ikke ligger online, kan du låne gratis på dvd i udlånssamlingen.

    Læs mere om film- og tv-abonnementer 


    Hvad skal der til for, at jeg kan se tv-udsendelser fra CFU med mine elever?

    Du kan gratis streame tv-udsendelser online eller købe udsendelserne for 25 kr. på dvd, hvis din skole har tegnet et CFU Film & TV-abonnement og et AVU-medier-abonnement.

    Læs mere om film- og tv-abonnementer 


    Kan mine elever selv se en tv-udsendelse fra CFU?

    Ja, du kan tildele en tv-udsendelse til en hel klasse eller til udpegede enkeltelever, så de selv kan se den i fx grupper på skolen eller derhjemme.

    Læs, hvordan du tildeler tv til elever (se side 11 ff.)


    Kan man lave kapitler i en tv-udsendelse fra CFU?

    Ja, og til mange af udsendelserne har vores pædagogiske konsulenter udarbejdet kapitelsæt, som du kan bruge. Men du kan også lave dine egne kapitler i en given udsendelse, som du kan gemme og evt. også tildele til dine elever, hvis der fx er bestemte dele af udsendelsen, de skal se.

    Læs, hvordan du laver kapitelsæt (se side 5 ff.)


    Hvad koster film og tv hos CFU?

    Hvis du ønsker at købe en tv-udsendelse på dvd, koster det 25 kroner, mens streaming er gratis. Både køb og streaming forudsætter dog, at din skole har de abonnementer, som udsendelsen er omfattet af.

    Læs mere om film- og tv-abonnementer


    Hvordan streamer jeg en tv-udsendelse i mitCFU?

    Du klikker på menupunktet 'Søg i samlingerne' og vælger derefter 'Kun TV'.
    Skriv en titel eller et emne i søgefeltet, og klik på en af de poster, der vises, og klik derefter på den hvide pil på billedet fra tv-udsendelsen.


    Hvordan streamer jeg en spillefilm i mitCFU?

    Du kan streame vores spillefilm på Windows- og Mac-computere, når programmet Google Widevine er installeret.

    Se demonstration af installation på Windows-computer.

    Vær opmærksom på, at streaming af spillefilm i browseren Chrome kan give problemer. Prøv en anden browser.

    Du kan også streame spillefilm på iPad. Hent app'en 'CFU Film' her - eller søg 'CFU Film' i App Store.

    Sørg for at have din computer eller iPad tændt, hvis du ringer til os for at få hjælp - på 87 55 28 39 eller 87 55 28 47


    Hvorfor får jeg besked om, at jeg ikke har ret til at se en tv-udsendelse?

    Det kan være, at din institution ikke har de fornødne abonnementer hos CFU og AVU-medier, eller at den udsendelse, du ønsker at se, ikke er omfattet af det AVU-abonnement, som din skole har tegnet.

    Institutionerne har forskellige abonnementer, så hvis du er lærer på mere end et sted, så vær sikker på, at det er den rigtige skole, du er logget på mitCFU fra.

    Læs mere om film- og tv-abonnementer 


    Forsvinder de streamede tv-udsendelser på et tidspunkt fra mitCFU?

    CFU sletter ikke tv-udsendelser, der fortsat kan anvendes i undervisningen. Vi har derfor udsendelser, der er mere end 10 år gamle.


    VIA CFU har ikke den tv-udsendelse, som jeg har brug for?

    Hvis den tv-udsendelse, som du savner, har været sendt for nylig, kan vi stadig nå at optage den til dig, hvis du ringer eller skriver til os. Vi kan optage op til tre uger bagud.

    Er tv-udsendelsen ældre end tre uger, kan det dog være en god idé alligevel at ringe eller skrive til os, for måske har vi udsendelsen alligevel under en anden titel, end den du søgte på.

    Kontakt os på 87 55 28 39 eller 87 55 28 47


    Kan man afbestille en dvd?

    Måske. Gå ind på mitcfu.dk/minematerialer. Her kan du under 'Køb' se, hvor dit dvd-køb er i processen. Du kan dermed se, om du kan nå at slette dit køb. 

    Ring eller skriv til os, hvis du er i tvivl.

    Kontakt os på 87 55 28 39 eller 87 55 28 47 eller send os en mail 


    Jeg har problemer med at bruge VIA MEDIA - kan I hjælpe?

    VIA CFU har ikke nogen tilknytning til VIA MEDIA. Du skal henvende dig til:

    support@via.dk

  • Om kurser

    Spørgsmål og svar om kurser.

    Hvordan melder jeg mig til et kursus?

    Du tilmelder dig online her på siden, hvor du også kan læse mere om det enkelte kursus:

    Aktuelle kurser 


    Tilmeldingsfristen er overskredet - kan jeg komme med på kurset?

    Hvis intet andet er nævnt, er tilmeldingsfristen 1 måned før 1. kursusdag, men hvis der er plads, kan du i de fleste tilfælde godt komme med på et givent kursus efter tilmeldingsfristens udløb. Ring eller mail til en af vores kursussekretærer.

    Om CFU's kurser 


    Vi vil gerne have et kursus ud på vores egen skole - kan vi det?

    Ja, I kan enten købe et af vores kurser til jeres skole og selv bestemme tid og sted - eller vi kan hjælpe jer med at specialdesigne et forløb til netop jeres behov.

    Om skræddersyede kurser 


    Får jeg frokost på kurset?

    Alle VIA CFU’s kursusgebyrer er inklusiv forplejning og evt. materialer, men eksklusiv moms.


    Hvordan finder jeg materialer fra det kursus, jeg har været på?

    Du kan finde materialer til både de kurser, du er optaget på, og til de kurser, du tidligere har deltaget i, på:

    Mine kurser

  • Om andet

    Øvrige spørgsmål og svar om VIA CFU.

    Hvornår har I åbent?

    Vi har åbent i første og sidste uge af skolernes sommerferie, men følger ellers stort set skolernes ferieplan.

    Se CFU's åbningstider