Virtual Reality i Undervisningen

VR og undervisning har længe været knyttet sammen på idéplan - Måske er det ved at være tid til at faktisk bliver brugt i almindelige klasser.

VR har i nogen tid fyldt meget, når man snakker moderne teknologi og undervisning. Faktisk har det været det næste store lige siden 80’erne. Meget tyder på, at vi nu er tættere på end nogensinde - det er jo en ganske gratis statement!

Men DER ER spændende muligheder i virtuel reality ift. læring. At kunne træde ind i et rum, hvor oplevelsen er mere nærværende end andre digitale medier kan tilbyde. At kunne flytte elever til savannen, eller give dem oplevelsen af at stå ved en gejser i udbrud, må bare et godt udgangspunkt for læring. Nærværende oplevelser er én vinkel på på undervisning med VR, en anden er elevernes egen produktion af indhold til VR. At arbejde producerende med moderne teknologi, giver mening i flere perspektiver - både i forhold til den læring der ligger i at bearbejde et stof og i selve forståelsen for teknologien.

 

Teknologier

Teknologierne til VR er mangfoldige. I den ene ende af skalaen har vi VR-briller til mobiltelefonen, hvor der også er stor forskel på pris og udstyr. I den ene ende er der papudgaven google cardboard, som kan fås for helt ned til ca. 40 kr. Og i den anden ende er der briller med høretelefoner, fjernbetjening og mulighed for flere justeringer. De kan koste op til omkring 850 kr. Der er stor forskel på oplevelsen og generelt hænger pris og brugeroplevelsen sammen.

Overordnet kan man sige, at VR med en smartphone ikke er i nærheden af oplevelsen med high-end VR udstyr, men tilgængeligheden er naturligvis langt større, og realistisk er det med elevernes egne telefoner vi starter med VR i skolen, så må skolen stille klassesæt af briller til rådighed (fx. ved at låne dem på CFU). Der er også firmaer som sælger klassesæt af vr-briller, hvor der følger en android-enhed med i sættet. Det betyder, at udstyret også er tilgængeligt for de yngre, som ikke selv har telefoner med i skole. Dette udstyr er især sat op til at man kan køre Google Expeditions. Find mere om dem her.

Der hvor der sker en bevægelse, som er interessant, i forhold til undervisning,  er i mellemgruppen af udstyr. Her er der tale om briller som har indbygget hardware og som ikke er tilsluttet en computer - en såkaldt "stand alone" model. Disse modeller er væsentlig bedre end de som bruger mobiltelefon, og man slipper for at være afhængig af elevernes egne telefoner, som jo skal være forholdsvis nye. Stand alone briller er forholdsvist nye på markedet, og er først ved at komme ud i klasserne. Her kan der nævnes Oculus Go, som er på markedet nu, og Oculus Quest som kommer i 2019. Her kan der også nævnes Vive Focus, som dog er noget dyrere.

I den tunge ende er der også flere spillere på banen, og jeg vil ikke lave en længere vurdering af dem her, men konkurrencen står især imellem Facebooks Oculus Rift, HTC Vive og Playstation VR. Tre udbydere som alle kræver en kraftig computer og dyrt hardware. - fra. ca. 3.800 til 7.300 kr. Ikke umiddelbart noget der kommer til at stå i klassesæt rundt omkring. Der er også udfordringer med platformene, hvor det ikke er ligetil at komme ind med eventuelle egne produktioner.

Herunder kan du læse om forskellige perspektiver til det at arbejde med VR i undervisningssammenhæng. Programmet Cospaces Edu har fået sin eget menupunkt, da det er den tilgang vi på CFU har lagt, og ser den umiddelbare tilgængelighed.

Perspektiver på VR i undervisningen

  • Eleven som VR (AR) producent

    For at få en dybere forståelse for teknologi skal eleven selv gennem en skabelse. 

    Den producerende proces giver mulighed for at bearbejde og transformere viden og indhold fra en modalitet til en anden - en såkaldt transduktion. En transduktion kan med rette stilladsering skabe rammen om en proces, hvor eleven/den studerende bearbejder ny viden og i.f.t. VR også forholder sig til, at præsenterer den for andre med en teknologi, som også rummer interaktivitet. Det er også i det producerende element, at eleverne opbygger en dybere forståelse for teknologien.

    HOS CFU er det især programmet Cospaces Edu, vi arbejder med, når vi snakker om at producere VR indhold. Et forholdsvist simpelt program, som giver mulighed for at skabe VR indhold og opleve det med simpel teknologi. Læs mere om Cospaces Edu under Cospaces menupunkt.

  • Cospaces Edu

    Cospaces er et program, hvor eleverne kan skabe deres egen virtuelle verden - Udover at bygge en verden op, kan man også få figurer og ting og sager til at reagerer med omgivelserne ved hjælp af kodning - her kan man vælge den mere simple block-kodning eller en mere avanceret script-kodning. For at opleve det byggede univers er der flere muligheder. Man kan vælge at scanne en QR kode med sin smartphone (med gyro-teknik), og derefter sætte telefonen i et par VR-briller og dermed få den egentlige virtual reality oplevelse. Har man ikke telefonen eller brillerne, er der en rigtig god mulighed for at gå rundt i sit univers på computeren. Samme mulighed er der i appen på iPad. I Cospaces Edu kan læreren oprette en konto, som er forbundet til eleverne i en klasse. På den måde kan læreren f.eks. lave en skabelon eleverne skal arbejde videre i. Læreren kan også følge med i alle projekter og endda gå ind og hjælpe fra egen computer. Cospaces Edu med fuld adgang koster penge (men er ret billig). Der finders også en Cospaces Edu basic udgave, som er gratis, men som også har en række begrænsninger i både indhold i bibliotek og funktioner.

    Her kan du se se to film om Cospaces Edu

  • VR som oplevelsesressource

    VR som oplevelsesressource er ikke nødvendigvis den mest revolutionerende vinkel på VR, men det betyder bestemt ikke, at det ikke giver mening. Det er lidt ligesom at vise en film, bare langt mere intenst og med seerens fylde opmærksomhed. Populært sagt oplever du indhold, i stedet for at se det. Der findes mange fine muligheder for at opleve koralrev, historiske steder, mikroskopiske verdener og meget andet. Det mest tilgængelige ressource i skolen er apps til telefonerne, hvor der kun skal en brille til at sætte telefonen i. Youtube har også en del videoer, som kan opleves i 360 grader med en VR briller og en telefon. Find eksempler på disse ressourcer under links og apps.

  • Samarbejde

    Samarbejde på tværs af tid og sted. Virtuelle rum lægger et nyt lag på kollaborativt samarbejde. Et rum i VR for flere personer kan sammenlignes med et udbygning af en fællesdokument i f.eks. google docs - men i stedet for at samarbejdet foregår på et virtuelt stykke papir, foregår det i et rum. På den måde er man mere ”til stede” sammen og det rummelige aspekt kan nu også få en betydning i sammenspillet.
  • Fjernundervisning

    Fjernundervisning er en oplagt tanke, når VR nævnes i undervisningssammenhæng. Webinar vil kunne få helt nye aspekter, med en højere grad at følelse af tilstedeværelse og oplevelse. Dette element giver spændende nye muligheder, men er også et let offer for kritik af virtual reality i undervisningen. For vil det så ende med at alle sidder hjemme i lænestolen og modtager undervisning? Vil de fysiske aspekter med tiden forsvinde, så øjenkontakt, lugte og hvad der ellers hører med det fysiske møde, ikke længere være en faktor i sammenværet? Inden det kommer så vidt, er det oplagte steder at gribe ind; børn som er indlagt på sygehuset og andre som ikke kan være en del af den fysiske undervisning. Fjerne og øde skoler, vil kunne have nogle lektioner på andre skoler med specialiserede lærere.
  • Øve og eksperimentere

    Øve og eksperimentere med f.eks. fysikkens love er også en mulighed - i hvert fald med tiden. I det virtuelle rum kan fysikkens love ændres og der kan eksperimenteres på måder, som ikke kan lade sig gøre andre steder. Forestil dig f.eks. at stå i en model af vandets kredsløb, med mulighed for at skrue op og ned for temperaturen, for nedsivningen og andre parametre, som har betydning for det samlede kredsløb. Det kunne også være andre simulerede fysikforsøg med ting og sager, som ikke bør foregå på en skole udenfor det virtuelle univers.
  • Apps og links

    Hjemmesider

    DR - Danmarkshistorien i VR

    Børnenes Ulandskalender 2018

    YouTube-videoer i 360 grader

    Google Expeditions

    Køb VR briller i klassesæt

    Skoletubes VR-univers

    Guide til VR briller

    Redbox VR - Klassesæt med android-telefoner 

     

    Apps til telefonen

    Expeditions (Googles VR app til undervisning, forskellige steder og miljøer kan studeres)

    Hent i Google Play - Hent i Appstore

    WITHIN (Flotte animationer og kortfilm i VR)

    Hent i Google Play - Hent i Appstore

    Cospaces Edu (Bruges på telefonen til at se det, som er skabt i programmet Cospaces Edu på computer eller iPad

    Hent i Google Play - Hent i Appstore

    Wonda VR (App som forskellige udviklere kan lave VR indhold til - pt. er der bl.a. materiale til Børnenes Ulandskalender - forløbet findes ved at tilgå materialet på nettet, når appen er hentet)

    Børnenes ulandslander VR - Hent i Google Play - Hent i Appstore