Her ser du resultatet fra de seneste to undersøgelser.
Behovsundersøgelse 2013: Hvordan vil du ha' det?
I foråret 2013 gennemførte CFU Danmark 2 x 5 fokusgruppeinterviews med henholdsvis lærere og skoleledere fra hele landet. For VIA CFU's vedkommende viste undersøgelserne, at de tydeligste temaer og ønsker til kommende indsatsområder er:
Blandt lærerne
- Synlighed: Bedre formidling af og mere information om CFU’s ydelser: Nyhedsbrev og direkte mails stærkt efterspurgt.
- Kurser på hjemmebanen: Kurser og inputs tilrettelagt hjemme på skolerne, hvor hele faggrupper/team har mulighed for at deltage.
- CFU som kritisk ven: Konsulenter som igangsættere og tovholdere ude på skolerne.
Blandt lederne
- Synlighed: Lederne var forundrede over, hvad og hvor meget CFU kan tilbyde, som de ikke kendte til. De opfordrede til mere pro aktiv kontakt fra CFU til skolerne.
- Kurser på skolerne: Lederne ønsker at afvikle kurser og anden inspiration lokalt på skolerne for at kunne ramme flere og spare både kørsel, vikarer og tid.
- Konsulenter som sparringspartnere: Der er et stort behov for opdatering af og hjælp til vejlederrollen – gerne i længere forløb, hvor en konsulent følger en gruppe lærere.
- Inspiration om det digitale felt: Der er et stort behov for hjælp til overblik over digitale materialer og for ideer til, hvordan de anvendes og kobles med analoge materialer.
Se resultaterne
Læs rapport med de landsdækkende temaer og ønsker
Se VIA CFU's opsamling af interviews med lærerne
Se VIA CFU's opsamling af interviews med lederne
Om undersøgelsen
Formålet med undersøgelsen var at afdække nye indsatsområder for CFU’erne i forhold til lærernes og skoleledernes behov. Undersøgelsen er et supplement til CFU Danmarks online tilfredshedsundersøgelse fra efteråret 2012 og skal ses i forlængelse af denne.
Hvor den kvantitative undersøgelse havde fokus på tilfredsheden med og kendskabet til de nuværende forhold, er resultatet af den kvalitative fokusgruppeundersøgelse fremadskuende. De to undersøgelser giver til sammen et afsæt for udvikling og forbedring af CFU’s ydelser – både lokalt og i fællesskab mellem centrene på landsplan.
Tilfredshedsundersøgelse 2012: Er du tilfreds?
I september 2012 udsendte CFU Danmark en online tilfredshedsundersøgelse blandt centrenes brugere i hele landet.
Undersøgelsens overordnede konklusioner for VIA CFU:
- Brugerne foretrækker at kunne tilgå CFU både i cyberspace og i den virkelige verden: 88 % af brugerne kigger typisk på viacfu.dk, når de søger inspiration, rådgivning eller vejledning, mens 44 % (også) vælger at besøge centret i Herning eller i Aarhus.
- Næsten alle er tilfredse med CFU’s materialer, hvad angår bredde og kvalitet: 93 % af brugerne er enige eller meget enige i, at CFU har et bredt og varieret udvalg af materialer til udlån og gennemsyn, og 94 % er enige eller meget enige i, at kvaliteten af de lånte materialer er stor.
- Mange brugere er utilfredse med bookingsystemet:
Hver femte bruger er uenig eller meget uenig i, at systemet fungerer fint.
- Mange bruger CFU’s kursusvirksomhed: 71 % af brugerne deltager mindst en gang årligt i et af CFU’s kurser, herunder også temadage/konferencer. 87 % af disse er enige eller meget enige i, at CFU’s kurser/temadage /konferencer har en høj kvalitet.
- Brugerne sætter pris på kursusmagasinet reflex:
Kun hver 10. kender ikke bladet. 7 ud af 10 brugere kigger kursusudbuddet i reflex igennem, og 6 ud af 10 kigger i artikeldelen af bladet. 73 % af brugerne synes, at bladet er godt eller meget godt, mens 20 % svarer ’ved ikke’. Ingen synes, det er dårligt.
- Mere end halvdelen af brugerne gør brug af de pædagogiske fagkonsulenter:
56 % af brugerne gør mindst én gang årligt brug af muligheden for direkte kontakt til en konsulent. Blandt disse er 82 % enige eller meget enige i, at de har fået god og brugbar sparring.
- CFU er betydningsfuldt for lærerne:
77 % af brugerne har CFU som det oplagte valg, når undervisningen og fagligheden skal suppleres og udvikles. 55 % af brugerne mener, at CFU er decideret uundværligt.
Se resultaterne
Læs rapport med de primære konklusioner og tendenser
Se VIA CFU's resultater
Se undersøgelsens samlede resultater
Om undersøgelsen
Undersøgelsen formål var at tegne et billede af brugernes kendskab til CFU’s eksisterende ydelser og deres oplevelse af ydelsernes kvalitet – både på landsplan og på det enkelte center. 3010 CFU-brugere på landsplan har svaret. Heraf var de 895 brugere fra VIA CFU’s dækningsområde. Dette antal er repræsentativt.