Hvad skal der til for, at jeg kan se tv og spillefilm fra CFU med mine elever?
Hvis din skole har tegnet et CFU Film & TV-abonnement og har indgået en spillefilmsaftale med Copydan AVU-medier, kan du streame alle vores tv-udsendelser og spillefilm. Du streamer udsendelser og film direkte fra din enhed.
Der er fire forskellige abonnementstyper:
- CFU Film og TV-abonnementet er grundlaget for at bestille tv-udsendelser og spillefilm hos CFU. Abonnementet koster kr. 5 pr. elev, dog minimum kr. 1.000 pr. institution.
- AVU Spillefilm-abonnementet giver adgang til spillefilm.
- AVU Basis-abonnementet giver adgang til tv-udsendelser fra DR1, DR2 og TV2.
- AVU Plus-abonnementet giver adgang til tv-udsendelser fra bl.a. DR1, DR2, DR Ramasjang, TV2, dk4, TV3, NRK, SVT1, SVT, 2ARD, ZDF, BBC World, BBC Brit, BBC Earth, 3Sat og Discovery.
Læs mere og meld jer til abonnementet (pdf)
Læs mere om aftaler hos Copydan AVU-medier
Kan mine elever selv se film og tv fra CFU?
Ja, du kan tildele en film eller en tv-udsendelse til en hel klasse, et hold eller til udpegede enkeltelever, så de selv kan se den i fx grupper på skolen eller derhjemme.
- Spillefilm kan tildeles i tre dage til en klasse eller et hold og i fem dage til enkeltelever.
- Tv-udsendelser kan tildeles i op til 14 dage til en klasse eller et hold og op til 35 dage til enkeltelever.
Du kan ikke forlænge lånet af tv-udsendelser og spillefilm, men du kan altid låne dem i en ny periode, hvis perioden ikke er lang nok.
Bliv guidet - foldere og videovejledninger
Kontakt os, hvis det driller
Kan man lave kapitler i spillefilm og tv-udsendelser fra CFU?
Ja, og på CFU har vi udarbejdet en lang række kapitelsæt, som du kan bruge. Men du kan også lave dine egne kapitler, som du kan gemme og evt. også tildele til dine elever, hvis der fx er bestemte dele af filmen eller udsendelsen, de skal se.
Se en kort videovejledning
Kontakt os, hvis det driller
Hvad koster film og tv hos CFU?
Streaming er gratis, men forudsætter, at din skole har de abonnementer, som udsendelsen eller filmen er omfattet af.
Læs mere og meld jer til CFU Film og tv-abonnementet (pdf)
Læs mere om aftaler hos Copydan AVU-medier
Hvordan streamer jeg en tv-udsendelse i mitCFU?
Du klikker på menupunktet 'Søg i samlingerne' og vælger derefter 'TV'. Skriv en titel eller et emne i søgefeltet, og klik på en af de poster, der vises, og klik derefter på den hvide pil på billedet fra tv-udsendelsen.
Få hjælp til streaming i mitCFU
Kontakt os, hvis det driller
Sørg for at have din computer eller tablet tændt, hvis du ringer til os.
Hvordan streamer jeg en spillefilm i mitCFU?
Vi har i februar 2021 fået en ny løsning, en multiDRM løsning, der kan levere til både Microsoft (playready), Apple (fairplay) og Google (widevine). Vi kan streame til alle moderne skole-devices. Du kan møde udfordringer med fx ældre iPads - men generelt vil alle kunne se film på egne devices, og der skal altså ikke længere bruges en app, når man vil streame på iPad/iPhone.
Få hjælp til streaming i mitCFU
Kontakt os, hvis det driller
Sørg for at have din computer eller tablet tændt, hvis du ringer til os.
Hvorfor får jeg besked om, at jeg ikke har ret til at se en tv-udsendelse eller spillefilm?
Det kan være, at din institution ikke har de fornødne abonnementer hos CFU og AVU-medier, eller at den udsendelse, du ønsker at se, ikke er omfattet af det AVU-abonnement, som din skole har tegnet.
Institutionerne har forskellige abonnementer, så hvis du er lærer på mere end et sted, så vær sikker på, at det er den rigtige skole, du er logget på mitCFU fra.
Læs mere og meld jer til CFU Film og tv-abonnementet (pdf)
Læs mere om aftaler hos Copydan AVU-medier
Kontakt os, hvis det driller
Forsvinder de streamede tv-udsendelser på et tidspunkt fra mitCFU?
CFU sletter ikke tv-udsendelser, der fortsat kan anvendes i undervisningen. Vi har derfor mange ældre udsendelser i samlingen.
I har ikke den tv-udsendelse, som jeg har brug for - kan I skaffe den?
Hvis den tv-udsendelse, som du savner, har været sendt for nylig, kan vi stadig nå at optage den til dig. Ring eller skriv til os. Vi kan optage op til 28 dage bagud fra dags dato.
Er tv-udsendelsen ældre end de fire uger, kan det dog være en god idé alligevel at ringe eller skrive til os, for måske har vi udsendelsen under en anden titel, end den du søgte på.
Kontakt os
Jeg har problemer med at bruge VIA MEDIA - kan I hjælpe?
VIA CFU har ikke nogen tilknytning til VIA MEDIA. Du kan få hjælp ved at henvende dig til:
support@via.dk