Augmented reality i undervisningen

Augmented Reality - også kaldet udvidet virkelighed - kan være et stærkt værktøj i undervisningen.

Måske har du oplevet det selv - et dødt billede, der pludselig får liv?! Som fx når IKEA-katalogets billeder kan aktiveres med telefonen, og du kan se det hele "i virkeligheden".

Hemmeligheden bag de døde billeder, der pludselig ændrer sig, er at tilføje et ekstra lag, som viser flere oplysninger, når man holder en smartphone eller en iPad hen over billedet og bruger en augmentet reality-app.

 

App'en Aurasma

Der dukker flere og flere læremidler op, hvor der anvendes augmented reality. Aurasma er et rigtigt godt bud på et værktøj til at arbejde med augmented reality. Primært fordi Aurasma giver mulighed for, at du kan udarbejde egne billeder med tricker-effekt (aura). Den er utrolig let at anvende, men rummer stadig mulighed for at indstille, hvor det virtuelle lag skal dukke op på trickerbilledet. Du kan også få den til at angive lokationen for dine aura, således at man på et kort kan se, hvor der er oprettet Aura.

Læs mere om læremidler med brug af augmented reality via links nederst på siden.

Og læs mere om projekterne på hjemmesiden udvidetvirkelighed.dk

 

 

Læremidler og projekter med udvidet virkelighed

  • Virtuel virkelighed i byens rum

    Virtuel virkelighed i byens rum

    Her arbejder man på en ny og innovativ måde med fagligheden i billedkunst, hvor eleverne bruger augmented reality gennem app'en Aurasma. 

     
    Eleverne laver smukke malerier og kunstværker og digitale bearbejdede billeder, som de ved hjælp af app'en Aurasma kan anbringe ude i byens rum.  De kobler et lag af information til et bestemt sted i byen, her er det deres egne billeder, og gennem Aurasma kan andre se deres udsmykning. Man bruger egentlig det offentlige rum som sit lærred. 

    Busstoppesteder, skorstene, gamle bygninger bygninger m.fl. bliver gennem denne app pludselig til et smukt kunstværk. Det er ikke-permanente værker, der alligevel er der hele tiden, som resultat af et bevidst og fagligt billedarbejde og dokumentation for en kunstnerisk proces.

     

    Virtuel virkelighed i byens rum

    Virtuel virkelighed i byens rum Virtuel virkelighed i byens rum
  • Pigen og drengen og isen

    Pigen og drengen og isen

    Her er der udarbejdet en fortælling, hvor eleverne skal navigere mellem det skrevne og det talte sprog. Hertil bruges app'en Aurasma, og der ud over skal man følge kanalen ”Pigen og drengen og isen”.

     
    Fortællingen er skrevet af forfatteren Louis Jensen, og illustrationerne er skabt af Søren Jessen.

    Der er udarbejdet gratis pædagogisk vejledning til materialet.

  • Det fortællende tæppe

    Det fortællende tæppe

    Her er et stort eventyrtæppe (195 x 250 cm) fyldt med figurer i flotte landskaber. Fra alle kanter og hjørner bliver man budt ind i det fortryllende landskab - man kan gå lige ind i det. På midten forsvinder man ud i horisonten, og solen står højt på himlen. Tæppet "drejer rundt"; lige meget fra hvilken side, man møder tæppet, er man altid på den rigtige side.

    Ved hjælp af Augmented Reality (her app'en Aurasma) - dukker der små fortællinger op, når man fanger det rigtige billede med sin tablet. 

    Book Det fortællende tæppe til dine elever