Kodning og robotter

VIA CFU har fokus på kodning i både en digital og en faglig sammenhæng.

Tre vinkler på kodning

Man kan inddrage kodning på mange måder i undervisningen - både som en del af den faglige undervisning, som et selvstændigt emne eller med fokus på et konkret aspekt, fx robotter. 

Alle tre vinkler handler om skiftet fra kun at være it-forbrugende til også at være it-producerende; om at få elevernes kreative og producerende kompetencer i spil.

1. Kodning i fagene

Hos fagene matematik og fysik/kemi er kodning skrevet ind i vejledningerne, men hvordan kan kodning understøtte øvrige fag og kompetencer - både i klasseværelset og i organiserede sammenhænge som FabLabs og Maker Spaces?

Hent VIA CFU's bud på mål for kodning i undervisningen (pdf)

2. Kodning som en selvstændig disciplin

At kunne kode bliver en væsentlig kompetence fremover. - Måske ikke dét at kunne kodekommandoer, men computertænkning/computationel tænkning bliver et nøgleord. 

I mange andre lande er kodning medtænkt i målsætningerne, hvad vi ikke har i Danmark. I 2017 blev valgfaget Teknologiforståelse startet som en forsøgsordning. Desuden er der meldt, at Teknologiforståelse vil blive oprettet som et fag i løbet af den kommende tid.

 

3. Robotter i undervisningen

Robotteknologien er endnu en vinkel i kodningens muligheder i undervisningen, men kan også have selvstændigt fokus. På VIA CFU har vi fokus på robotteknologien - hvad det er, og hvad eleverne kan og bør vide om robotteknologi?

Inspiration til kodning

Hent Oversigt over materialer til kodning (pdf)

Se og lån materialerne

Læs om projektet 'Matematik, sprog programmering og matematik'

Teknologiforståelse - valgfag (forsøgsordning)