Mandag den 14. juni 2021,
Campus Aarhus C
Tilmelding og info om dagen
PROGRAM 19. januar 2021 14. juni 2021 NY DATO PGA. COVID-19 NEDLUKNING
Fortællekunst i natur/teknologi
Alle elever elsker en god historie. Men hvad er en god historie? Og hvordan kan fortællekunsten bidrage til at formidle naturvidenskabelige begreber på en nærværende og underholdende måde?
ved Kari Brinch, forfatter, storyteller, Storytale, Svendborg
Naturoplevelser og vild natur i undervisningen
Naturen er et godt sted at blive klog på verden og i børns udvikling af handlekompetence. Handlekompetencer handler i virkeligheden om at vide, hvordan verden hænger sammen, og om hvordan vores handlinger påvirker verden. Den viden kan man få ude i den nære natur.
ved Morten D D Hansen, biolog og museumsinspektør for Naturhistorisk Museum, Aarhus
Nye læseplaner i natur/teknologi
Bliv klog på hvordan undervisningsvejledningen kan bruges i praksis, og hvordan progressionen i kompetencer er tænkt. Få ideer til hvordan der kan arbejdes med de nye problembaserede forløb i 5.-6. klasse.
ved Kåre Rasborg, læringskonsulent for naturfag, Undervisningsministeriet
Workshopper
Workshop A - Verdensmål.nu
Boost din undervisning om FNs 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Hvordan takles bæredygtighed og klimaudfor-dringer her og i den 3. verden, og hvordan kan vi alle gøre en forskel? Prøv kræfter med nyt gratis multimodalt læremiddel til natur/teknologi. Læs mere på verdensmål.nu og dr.dk/verdensmål.
ved Maiken Rahbek Thyssen, lærer og pæd. konsulent, Verdensmål.nu
Workshop B - Bevægelse til vands, til lands og i luften
Små sjove forsøg og eksperimenter – direkte til at tage med hjem og bruge i den daglige undervisning. Aktiviteterne er billige og letanvendelige og temaet kan differentieres til alle klassetrin i natur/teknologi.
ved Finn Skaarup Jensen, lærer og konsulent, Rønde
Workshop C - Begreber på spil
Vi undersøger, afprøver og diskuteres konkrete eksempler på, hvordan man kan arbejde med engineering i natur/teknologi-undervisningen. Engineering er problembaseret læring med udgangspunkt i en virkelighedsnær udfordring.
ved lærere og naturfagsvejledere Lene Boldt Mølholm Skole, Vejle og Anna Hermannsen Clausen Firkløverskolen, Give
Workshop D - Fiskens indre
Vi dissekerer makrel og torsk og ser på deres tilpasning i forhold til levested og fødekæde. Vi undersøger fiskene for mikroplast og sætter fokus på konsekvenser i lavere- og højerestående organismer.
ved Anders Østerby, Skolekonsulent, Nordsøen Oceanarium, Hirtshals
Workshop E - Artskendskab ligger i detaljen
Mønster, farver og riller, hår på ben og mærkelige kønsorganer er nogle af de mange kendetegn man bruger til at ad-skille de forskellige krible krable dyr. For det utrænet øje er det en kunst at kende forskel på de mange kræ, men med en smule øvelse åbner der sig en helt ny verden af farvestrålende og fascinerende krible-krable dyr sig.
ved Mikkel Rødvig, naturvejleder, Hobro
Workshop F - 99-arter du skal opleve inden du bliver voksen
Den danske natur er fyldt med dyr og planter, som har hver sin fantastiske historie. Historier som man aldrig glemmer, når man først har hørt dem. Med disse historier får børn og unge kendskab til Danmarks natur og derved glæde, store oplevelser og livskvalitet.
ved Emil Skovgaard Brandtoft, biolog og projektleder, Naturhistorisk Museum, Aarhus
------------
Yderligere oplysninger
Lotte Christensen, sekretariat, VIA CFU, tlf.: 87552805 loch@via.dk
Brian Ravnborg Christensen, CFU Nordjylland brr@ucn.dk
Ole Haubo Christensen, VIA CFU oleh@via.dk
Præsentationer
Efter konferencen kan på downloade præsentationer fra konferencen på
viacfu.dk/minekurser