Film om genrepædagogik:
Genrepædagogik i praksis
Undervisning med genrepædagogik foregår i flere faser. Der vil altid være en fase, hvor læreren styrer et fælles arbejde i klassen, som stilladserer elevernes selvstændige arbejde. I det fælles arbejde præsenterer læreren en nøje gennemtænkt model for opgaveløsning, som eleverne skal efterligne.
I denne film fra Filmkompagniet kan du se eksempler på brug af Teaching Learning Cycle, Reading to learn samt SFL – Systemisk Funktionel Lingvistik.
Se filmen om genrepædagogik på filmkompagniet.dk
Bog om genrepædagogik:
Lad sproget bære
Lad sproget bære er både en grundbog, en opslagsbog og en andetsprogsdidaktik hængt fint op på praksisbeskrivelser. Til andenudgaven af bogen fra 2015 hører en dvd med mere end 200 siders konkret arbejdsmateriale med.
Book Lad sproget bære i mitCFU
Hjemmeside om genrepædagogik:
Sprogbaseret undervisning i alle fag
På denne hjemmeside kan du læse om genreundervisning på Sølystskolen i Silkeborg. Her er mange gode ideer, praktiske eksempler og et hav af konkrete forløb, du kan downloade og afprøve.
Gå til KompetenceCenter Integrations side om genrepædagogik - sprogbaseret undervisning i alle fag
Praksisnær håndbog:
Styrk sproget - styrk læringen
Pauline Gibbons klassiker blev for nogle år tilbage endelig oversat til dansk. Bogen er en fremragende praksisnær håndbog til lærere og studerende med både teoretisk gennemgang og en lang række øvelser, strategier og modeller - lige til at bruge i undervisningen.
Book Styrk sproget - styrk læringen i mitCFU
Teori og aktiviteter:
Broen til fagsproget - 32 idéer til at styrke sproget i alle fag
At lære fag og sprog skal gå hånd i hånd, og lærerens rolle er at tilrettelægge sprogudviklende forløb og stilladsere sprogudviklingen ved at skabe situationer, hvor sproget bruges forskelligt!
- Men hvordan gør man lige det?
Broen til fagsproget er en ny praksisanvisende idébog, der viser, hvordan man kan tilrettelægge en sprogudviklende undervisning for alle elever i klassen. De konkrete ideer til undervisningen er det bærende i bogen og det tilhørende gratis website.
Book Broen til fagsproget i mitCFU
Idéhæfte:
Sprogudviklende aktiviteter
Dette glimrende katalog fra Børne- og Undervisningsministeriet giver forslag til, hvordan man kan udvikle en sprogbaseret undervisning. Her er konkret inspiration til arbejdet med sprogudvikling i 1.-9. klasse med beskrivelse af en række gode aktiviteter. Materialet er udarbejdet med henblik på de elever, der ved sprogprøverne ikke er vurderet sprogparate, men hæftets idéer kan snildt bruges i andre sammenhænge.
I hæftet anbefales arbejdsformer og foreslås aktiviteter, der udvikler sproget inden for tale-, lytte-, læse- og skrivekategorierne. Målgruppe: DSA-lærere og lærere med flersprogede elever i klassen, der ikke er vurderet sprogparate. Også oplagt til dsa supplerende og i flersprogede almenklasser.
Hent idéhæftet (pdf)
Idekatalog:
30 ideer til et aktivt samarbejde om sprog ved skolestart
Sproglig udvikling kommer af sproglig deltagelse - men hvordan tænker man sprogunderstøttende tiltag med, når man planlægger, hvad en aktivitet skal indeholde?
I dette idekatalog fra Nationalt Videncenter for Læsning er samlet 30 konkrete ideer til, hvordan man kan skrue op for børnenes sproglige deltagelse i hverdagen i skolen - ved at skrue lidt ned for individuelle aktiviteter med udfyldningsopgaver og op for aktiviteter, der kræver samarbejde med samtale og undersøgelse.
Hent idekataloget (pdf)
BUVM:
Konkrete forløb til fagene med fokus på sproglig udvikling
Til fagene dansk, matematik, historie, idræt og na/tek kan du på EMU hente eksemplariske forløb med eksempler på, hvordan skoler kan arbejde med det tværgående tema sproglig udvikling ind i fagene med særligt fokus på tosprogede elevers sproglige udvikling. Med til materialet hører også en generel introduktion til temaet sproglig udvikling.
Inspirationsmaterialet er udviklet af VIA UC og UCC på vegne af Undervisningsministeriet på baggrund af forskning og afprøvet sammen med faglærere.