Muligheder og teknologier i makerspace

Udvikling, design og produktion i praksis - se beskrivelser af de mange teknologier her på siden

CFU's makerspace befinder sig på CFU-afdelingen i Herning, hvor to store rum er dedikeret til arbejdet med det 21. århundredes kompetencer i praksis; her kan man arbejde innovativt og kreativt med udvikling, design og produktion.

Makermiljøet er konkret opdelt i et innovationsrum og et produktionsrum.

Innovationsrummet

Dette rum er til inspiration og udvikling af kreative designprocesser. Her skabes og udvikles - her fortælles historier. Rummet indeholder blandt andet fordybelseszoner med sofaer og de interaktive skamler IMO-Learn, og det hele er indrettet fleksibelt, så opstillinger let kan ændres og tilpasses den aktuelle situations behov. 

Produktionsrummet

Dette rum er delt op i produktionszoner, hvor forskellige teknologier kan komme i spil:

  • Lasercutter
  • 3D-printer
  • Vinyl/folieskærer (til mærkater, trøjetryk med videre)
  • Kodnings-/programmering
  • Wearables/ e-tekstiler
  • Video/lyd-produktion
  • Virtual Reality (VR) 

Mange teknologier i spil

Vi har mulighed for at arbejde med mange forskellige teknologier, men et besøg i makerspace vil som regel kun omfatte de udvalgte teknologier, der passer ind i netop jeres projekt..

Vi søger hele tiden efter nye spændende teknologier, der kan give mening og være med til at udvikle læring. Vi vil gerne rådgive om disse teknologier, så kontakt os endelig. Se beskrivelsen af de forskellige teknologier nederst her på siden.


Priser for og information om besøg i makerspace med elever

  • Det første besøg fra en skole er gratis.
  • Et besøg på tre timer, fx fra kl. 9 til kl. 12, koster 1.200 kr. inklusiv materialeforbrug i et rimeligt omfang.
  • Et besøg på fem timer, fx fra kl. 9 til kl. 14 koster 2.000 kr. inklusiv materialeforbrug i et rimeligt omfang.
  • Har du gennemført kurset 'Fremtidens læringsrum - spot på makerteknologier i undervisningen' får du også et gratis besøg med din klasse.

NB: Kommer I med mere end 25 elever, skal der minimum to lærere med. 
For ungdomsuddannelserne - dog kun én lærer pr klasse.

Kontakt os

Er du blevet interesseret i at høre mere, så ring eller skriv til os og hør nærmere og få et uforpligtende tilbud.

Kontakt en af følgende pædagogiske it-konsulenter: 

- Peter Bak-Jensen
- Stefan Mandal Mortensen
- Mette Lynnerup

Udfordringer med kredsløb
Mange teknologier kan komme i spil på et besøg i CFU's makerspace. Book en tid til dig og din klasse.

Vejledninger til teknologier i CFU's makerspace

  • 3D-print og design:

    Intro til 3D-print og design:
    Video om softwaren/webapplikationen Tinkercad - Del 1

    Design og print - Del 2

    Video om brugen af softwaren til Ultimaker-printeren  Cura - Del 2

    Design og print - Del 3

    Video om udprintning på Ultimaker 2+ - Del 3

    Design og print - Del 3

    Vejledning:
    Vejledning til at arbejde i Tinkercad (pdf)
    Cura

      

    Software/webapplikation: 
    Webapplikation til 3D-design Tinkercad.com
    Softwaren til udprint på Ultimaker Cura

    Inden besøget hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Set video 1, 2 og 3
    Være oprettet på Tinkercad.com.
    Evt downloadet Cura og indstillet den til Ultimaker 2+

    Forslag til opgaver inden besøg:
    Med fordel have gennemarbejdet vejledningen (pdf)

  • ScanNCut:

    Intro til ScanNCut:


    Video om ScanNCut - Del 1

    Video om ScanNCut og softwaren scanNCut Canvas - Del 2

    Video om ScanNcut - Del 2

    Video om ScanNCut og tekstiltryk - Del 3

    Video om ScanNcut - Del 3

    Vejledning:
    Vejledning til skæring af tekst/mønster på (pdf) ScanNCut

    Software/webapplikation:
    Webapplikation til at fremstille egne billeder mm. (kræver oprettelse) ScanNCut Canvas

     

    Inden besøg hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Set Video 1, 2 og evt. 3
    Oprettet dig/ eleverne på websitet scanncutcanvas

     

  • Lasercutter:

    Vejledning:
    Vejledning til programmet RDWorks (pdf)
    Vejledning til lasercutteren (pdf)

  • Varmepresser:

    Intro til varmepresser:

    Video om varmepresser:

    Varmepresser

    Vejledning:
    Vejledning i brug af varmepresser (pdf)

    Inden besøg hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Set intro om varmepresser
    Set introer om vinylskærer
    Oprettet dig/ eleverne på websitet ScanNcutcanvas

  • Robotter og kodning

    Intro til kodning og robotter:

    Video om robotten Bee-Bot:

    Robotter-og-kodning-1a

    Video om robotten Blue-Bot:

    Robotter og kodning - 1 

    Video om robotterne Dash & Dot:

    Robotter og kodning 2


    Video om robotten Pro-Bot:

    Robotter-og-kodning-3

     

    Software/webapplikation:
    ScratchJr Let program til opstart af kodning: ScratchJr
    Scratch: Program med rigtig mange muligheder for at arbejde med kodning: Scratch
    Blockly til Dash&Dot: en af applikationerne til Dash&Dot:  Dash&Dot - Blockly
    MBlock: Program til styring af mBot: mBlock
    SamSpace: Applikation til styring af enheder i forbindelse med SamLabs: SamLabs

    Inden besøget hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Downloadet de forskellige software/webapplikationer, der skal anvendes.
    Ved brug af Scratch - være oprettet på websitet

     

  • Intro til wearables og minielektronik
    Wearables handler om teknologi, man kan have på sig. På CFU betyder det tilbehør, tasker og tøj, der kan meget mere end det plejer. Hjemmelavede køretøjer, lysende robotter og selvdesignede konstruktioner med lyd, lys og bevægelse. Her er spot på hårde og bløde materialer, på kombinationen af teknologi og kreativitet. Vi sætter fokus på det undersøgende og det nysgerrige. På det at skabe, udvikle og finde på. Når først de grundlæggende færdigheder omkring kredsløb er på plads, kan de tænkes ind i alverdens projekter. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænsen.

    Minielektronik, e-tekstiler og wearables peger direkte ind i fagene håndværk og design og billedkunst. Men også fag som natur/teknologi, kultur- og sprogfag får helt nye vinkler med wearable teknologi.

    Software/webapplikation 
    Når der arbejdes med de grundlæggende elementer omkring wearables og minielektronik, arbejdes der ikke med software eller apps.
    Hvis projekterne skal udvides og kobles sammen med en mikroprocessor som micro:bit eller andre, kan der fx. arbejdes med ScratchX, JavaScript block editor m.fl.

    Inden besøget hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Det vil være en fordel, hvis eleverne har en basal viden omkring kredsløb og elektronik. Her
    med særligt fokus på batterier og LED, og hvordan de forholder sig til hinanden.

    Sådan laves et simpelt kredsløb


  • Animationsfilm med GreenScreen

    Hvis du har et ensfarvet grønt tæppe eller en væg, der er malet i en klar grøn (eller blå) farve, kan du på en nem måde lave animationsfilm sammen med eleverne, hvor baggrunden kan erstattes med billeder, foto og tegninger.

    • Du kan med fordel benytte Film X animation fra DFI, som er en gratis tjeneste, der også er et værktøj i Skoletube.
    • Du kan enten benytte din smartphone eller tablet til at optage billeder med, hvor du kan anvende Film X app'en.
    • Når du gennem app'en har optaget alle dine billeder til din film, kan du både tilføje musik og speak og til slut eksportere filmen i MP4 format.

    Det kan selvfølgelig fint lade sig gøre at lave animationsfilm uden greenscreen, hvor du blot laver en opstilling med scene, scenebaggrund og figurer. Ved hjælp af et særlig 'onion skin' kan du se skyggerne af forrige billede, så det bliver let at rykke figurerne, så bevægelserne bliver lidt mere flydende.

    Elever arbejder med greenscreen

    Elever arbejder med greenscreen i makerspace

     

  • VR er et nyt spændende område. Her arbejdes med at producere til VR

    Elever arbejder med VR

    Elever arbejder med VR i makerspace

Teknologier i CFU's makerspace

  • 3D print er allerede ved at få enorm betydning, og alt tyder på, at det ikke bliver mindre i fremtiden. 
    Flere og flere materialer bliver det muligt at arbejde med gennem 3D-print og dermed også muligt at printe flere og flere forskellige ting - lige fra vaser, tænder, huse til biler og meget andet. 
    På CFU arbejder vi dog indtil videre kun i materialet pla, der er rigtigt fint til proto-typer.
     
    Vores makerspace er udstyret med 3D-printere og en enkelt 3D-scanner. Vi arbejder fortrinsvis med programmet tinkercad.com, der er et gratis on-line-program. Herefter skal filen klargøres i programmet Cura - også gratis - og filen gemmes på et sd-kort.<
     
     
    Skal du besøge os og arbejde med 3D, skal du inden besøget være oprettet på tinkercad.com
    Du kan med fordel have downloadet softwaren til Cura

    3D-print

    3D-print er en spændende og fascinerende teknologi
  • På en vinylskærer skærer du fx folio ud til klistermærker eller til tryk på stof. Vinylskæreren er meget let og hurtigt at arbejde med. 
    Hvis du vil arbejde med andet end tekst, kan du bruge det webbaserede program: scanncutcanvas.brother.com

     

    Skal du besøge os og arbejde med vinylskæring, så kan du med fordel være oprettet på Scanncutcanvas.
    Programmet Cutstudio er til lidt større produktioner.
     

    Vinylskærer

    Vinylskæreren er sjov at arbejde med og let at betjene.
  • Lasercutteren skærer og graverer i mange forskellige materialer så som pap, krydsfinér med videre.
    Her går det meget stærkt med selve skæreprocessen, så der er ikke langt fra idé til produkt.
    Skal du besøge os og arbejde med lasercutteren, vil du komme til at arbejde med programmet RDWorks

    Lasercutter i aktion

    Lasercutteren giver nye spændende muligheder for læring.
  • På en vinylskærer skærer du folio ud, som du herefter kan trykke på stof, fx t-shirts med varmepresseren.

     

    Skal du besøge os og arbejde med vinylskæring, så kan du med fordel være oprettet på Scanncutcanvas.
    Du skal selv medbringe stof til trykke på.

    Klistermærker gøres klar

    Lasercutteren giver nye spændende muligheder for læring.
  • Kodning betragtes af mange som et nyt og væsentligt sprog, som eleverne skal om end ikke beherske, så i al fald have viden om. 
    Vi har mange forskellige forslag til forløb med kodning og robotter. Uanset alderstrin er der mulighed for at arbejde med kodning og robotter. Vi råder over flere forskellige typer af robotter og mini-controller fx Blue-Bot, Dash&Dot, Pro-Bot, SamsLab, Bricks R, mBot med flere.

     

    Kontakt os inden et besøg for at høre hvilke apps/programmer, der med fordel kan downloades.

    Bee-Bot robot for de yngste

    Lasercutteren giver nye spændende muligheder for læring.
  • Her arbejder vi med elektronik, som man kan have på, eller elektronik, der kan arbejde sammen med tekstiler.
    Vi råder over en broderimaskine, der kan brodere logoer og navne på t-shirts, viskestykker, jeans mm.
    Du kan sy med strømførende sytråd, sætte dioder til at lyse på dit tøj med videre.

     

    Du kan arbejde med CodeBug, der kan programmeres via en online editor, så du bestemmer, hvad der skrives i displayet.

     

    Broderimaskinen i aktion

    Broderimaskinen er ret imponerende...
  • Vi har iPads med eksterne mikrofoner, der anbragt på stativer giver dig mulighed for at lave rigtig fine optagelser.
    Desuden kan du arbejde med GreenScreen, så dit billede smelter sammen med fx steder, du aldrig har været.

    Elever arbejder med greenscreen

    Elever arbejder med greenscreen
  • Elever arbejder med VR
    Elever arbejder med VR