
Lyt i undervisningen
Hvis du gerne vil lytte til podcast i undervisningen, åbner det op for et par spørgsmål:
- Hvad skal vi lytte til, og hvor finder jeg det?
- Hvordan skal vi lytte til det?
Hvad og hvor?
Det kan være svært at søge og finde de relevante podcasts på diverse podcast-platforme. De relevante podcast er nemmere at finde ved hjælp at andre undervisere og samlinger lavet til formålet. På CFU har vi lavet en række samlinger til fagene, som vi har lagt i en række biblioteker med nogle få pædagogiske vejledninger. Dem kan du finde her
Derudover kan man ofte hente god hjælp og inspiration
i VIA CFU´s faglige Facebook-grupper, hvor der sidder konsulenter og kollegaer
klar med råd og inspiration:
Find facebook-grupperne her
Hvordan?
Det næste spørgsmål der bør stilles, er hvordan der skal
lyttes. Netop fordi det er lyd, åbner det for at variere undervisningen og
udnytte fleksibiliteten. Det kommer naturligvis an på, hvad eleverne har til rådighed
af teknologi, og elevernes klassetrin. Hvordan der skal lyttes, drejer sig
naturligvis også om hvilket mål der er med at lytte til podcasten. Her er der
listet en række muligheder op for at lytte som en del af undervisningen.
1. Fælleslytning i klassen
Den umiddelbart oplagte er fælleslytning i klassen. Den
bruges ofte med de mindste elever, som ikke har andre muligheder, da de ikke
har mobile enheder til rådighed. Det fungerer ofte godt med ikke så lange
podcast. Fælleslytning kan også være en god måde til at lave fællesanalyse på,
så det er tydeligt for alle, hvilke elementer der skal lyttes efter.
Ved fælleslytning, kan man med fordel lade de mindre elever
sidde og tegne eller farvelægge. Nogle elever har godt af, at hænderne har
noget at lave under lytningen.
Større elever kan tage tidsspecifikke noter om f.eks.
lydeffekter og lignende. I nogle tilfælde kan man som lærer vælge at stoppe
optagelsen og snakke om virkemidlerne og fortællingen.
2. Gå en tur
At gå en tur med en podcast i ørerne med elevernes
mobiltelefoner, er en fantastisk måde at variere sin undervisning på. Det giver
bevægelse i undervisningen, frisk luft og et afbræk fra den klassiske
undervisning. Beregn evt. en særlig rute, som tager cirka samme tid, som
varigheden på podcasten.
3. Ud i naturen
Kom ud i naturen og udnyt at kroppen slapper mere af i
naturlige omgivelser. Indrømmet, at denne måde at lytte på er markant bedre i
sommerhalvåret, men det kan noget særligt, at fordele eleverne én og én rundt i
en park, i en skov, på en strand, eller hvad man nu har til rådighed. Lad evt.
eleverne medbringe en form for siddeunderlag.
Prøv at opfordre til at sidde/ligge og stirre op i en
trækrone eller på skyformationer – det kan noget helt særligt. Alternativt kan
byskoler vælge at bruge byens bænke, hvor eleverne kan sidde og lytte imens
byens puls drøner forbi.
4. Lyttebiograf
Omdan en velegnet rum på skolen til lyttebiograf. Brug hvad
der er til rådighed til at skabe hyggestemning – for et eksempel sækkestole,
caféborde, stearinlys, kulørte lamper og så videre.
Det fungerer især godt til de gode fortællinger, eller hvis
eleverne skal høre hinandens podcastproduktioner, efter et længere forløb. Læs mere om lytning og lyttebiograf i denne artikel i
Folkeskolen.dk
5. Lyt i PLC
De pædagogiske læringscentrer, kan naturligvis også byde ind
med lyttemuligheder. Nogle PLC’ere har eksperimenteret med små pop-op
lyttetelte, hvor elever kan gå ind i en lille hyggelig hule, hvor de kan sidde
i fred og ro med hovedtelefoner. Ligesom vi skal åbne bøgernes verden for
børnene, kan PLC også vise eleverne en verden af fantastiske historier og viden
på lyd.
6. Lyt som lektie
Giv podcast for som lektier, så eleverne kan lytte lige som
de vil. Fortæl eleverne at det både drejer sig om at finde ud af hvordan man
lytter bedst, men naturligvis også om at finde tiden til det. Lyt lektier på
cykelturen, i bussen, under rengøring, på løbeturen og så videre.
Podcastproduktion i undervisningen
Podcastproduktion i undervisningen er en konkret metode til
at arbejde med mundtlighed og kommunikation. Det kan lade sig gøre lige fra 1.
klasse og er relevant i stort set alle fag. På podcastiskolen.dk findes der
diverse vejledninger og materialer til at understøtte arbejdet med
elevproduktion. Hos VIA CFU, kan der bookes podcaststudie og mikrofoner. Se
mere under materialer hos VIA CFU længere ned på siden.
Her kan du, som inspiration, finde eksempler på elevproducerede podcast.
For info om eller rekvirering af kursus i podcastproduktion
kan pædagogisk konsulent Mikkel Aslak kontaktes
Materialer hos VIA CFU
mitCFU.dk understøtter pt. ikke podcastformatet, men der er masser podcastrelateret indhold at komme efter. Til dansk i udskolingen kan du booke ”Lydfortællinger” af Trine May, som er et detaljeret undervisningsforløb om analyse og fortolkning af en række gode podcast fra blandt andet DR og Third Ear.
På mitCFU kan du også booke materialer til podcastproduktion i skolen. Der er både et podcaststudie med mikrofoner, eller klassesæt af podcastmikrofoner til elevernes computere.
Vil du arbejde med flere medieformer, kan du finde tv-serien ”En fremmed flytter ind” til streaming på mitCFU. Det er en filmatisering af Third Ears podcast ”Rieber-Holm sagen”.
Find det hele med denne huskeseddel
Derudover er der ofte forskellige kurser om podcastproduktion i kursuskalenderen. Brug søgefunktionen under ”Kurser og konferencer” (internt link)
For mere info om materialer og kurser kan pædagogisk konsulent Mikkel Aslak kontaktes
Nyttige hjemmesider
Podcast i dansk, VIA CFU
Om podcast i dansk i udskolingen
Podcast i undervisningen, CFU
Pædagogiske vejledninger til studiesættet (Rødecaster pro)
Diverse samlinger med forslag til at lytte i fagene.
Podcastiskolen.dk
Materialer til download
Tekniske vejledninger til produktion
Links og meget andet
Radiodrama
Diverse fortællinger og undervisningsmaterialer
Skoletube
Skoletubes inspiration og vejledninger til at arbejde med podcast med Wevideo
DM i Skolepodcast
Landsdækkende konkurrence om den bedste podcastproduktion.
Facebookgruppen
Facebookgruppe hvor man altid kan finde inspiration eller få et godt råd.