Teknologisk handleevne i udskolingen

Efter programmeringen.

De følgende forslag til materialer og aktiviteter, skal ses i forhold til en antagelse om, at elever har stiftet bekendtskab med programmering, fx de forslag som findes under teknologiforståelse/indskoling og /mellemtrin på dette site. Organisering af eleverne er altid i makkerpar/grupper, da kommunikation om og med programmering er essentielt for læringsniveauet.

Der er fokus på programmering som kompetenceområde og følgende mål:

  • Eleven har viden om metoder til at analysere og forudsige programmers opførsel samt teknikker til systematik og trinvis udvikling af programmer.

Find inspiration

  • Den der startede det hele

    Til alle fag, til træning i programmering eller som produktionsværktøj. 

    Med Codinglab er mulighederne mange. Det anbefales at eleverne allerede har brugt noget tid med forskellige programmeringsværktøjer inden de påbegynder arbejdet med Scratch, da Scratch ellers kan virke en anelse uoverskueligt. De mange muligheder der kan vælges, er samtidigt styrken ved programmet. Fx, kan man:

    • Bruge lyd og/eller tekst til at lave fortællinger/historier
    • Tegne figurer
    • Lave spil

    Du finder codinglab på skoletube. Codinglab er en kopieret version af det originale Scratch. Scratch kan du finde her.