Hvordan kan du evaluere din undervisning løbende med forlagets, dine egne eller andre værktøjer?
Helt grundlæggende er der for de fleste en form for evaluering af eleverne løbende, men måske ikke så tydeligt eller formuleret evaluering af lærerens egen undervisning.
Du kan fx bruge tidligere prøvesæt fra prøvebanken. Til disse prøver vil det være oplagt at bruge retteark udarbejdet for skriftlige censorer og udgivet i særligt format til matematiklærere, der gerne vil bruge prøvesæt til evaluering og/eller terminsprøver. Bo Kristensen fra UCL CFU har samlet dem på google drev i dette kortlink.dk/hyww
Det er selvfølgelig muligt at anvende evalueringsformer fra mange forskellige bogsystemer, der ofte købes sammen med det pågældende bogsystem. Der er også mulighed for selv af lave opgaver til egen undervisning, der kan fungere som evaluering af egen undervisning.
Uanset valg af metode kræver mange af de kendte evalueringsværktøjer, at du som underviser ser anderledes på de indsamlede data og/eller at du bruger et helt andet værktøj, der slet ikke siger noget om elevernes faglige niveau.
Her kan nævnes værktøjer som peer feedback mellem lærere, hvor du fx kan finde inspiration til at komme i gang på peerfeedback.dk og lesson study, se fx bogen "The Teaching Gap"
Eksempel på hvordan data kan se ud, her er det data fra rettearket til FP9 maj 2021. Det du ser en klasses resultater fra opgave 5 og 7.
Kort analyse: I opgave 5 ses det at eleverne har sværest ved at løse de sidste delopgaver hvorimod opgave 7 ikke er påbegyndt for ca. 40% og dem der har løst opgaven helt eller delvist ikke har fået under 3 point tildelt, selve det matematiske emne og opgavens beskrivelse, skal man så læse sig ind i for at gennemskue, hvad eleverne specifikt har problemer med og givetvis ikke har fået tilegnet sig løsningsmetoder til i den daglige undervisning. Hertil vil det være relevant at se på den vejledende rettevejledning, der også findes på prøvebanken.dk.
Dette arbejde kan bruges til at få øje på hvor egen undervisning kan ændres og løftes i de forskellige fagområder i matematik. Det siger dog ikke noget om den generelle undervisning lider under en anden omlægning fx kan der være brug for mindre (I)nitiering (R)espons (F)eedback (det kan du fx læse mere om i "Vidensbaseret matematikundervisning - bind 1"), der i sig selv er mere kontrollerende og evaluerende og mindre præget af fokus på læring. Her kan nævnes at, der sagtens kan være brug for mere undervisning i metoder med åben opgaver, undersøgende matematik og reelle projekter, der kan tages udgangspunkt i de fire P'er af Mitchel Resnick, som ikke er bundet til et, men flere fagområder på en og samme tid.
Der henvises i øvrigt til EMU, hvor der er en artikel om evaluering og feedback, der kunne være en gennemlæsning værd.