Matematik - Nytter det noget?

Giv alle elever en meningsfuld matematikundervisning og skab rammer der både styrker elevernes faglige og sociale kompetencer.

Program

Matematik - Nytter det noget?   -  Torsdag den 23. april 2026

TÆNK før du taler - sådan får du dit budskab igennem 
Det er udfordrende at forklare komplicerede abstrakte emner. Hvad er god formidling? Hvordan får du folks opmærksomhed, og hvordan holder du den? Hør om udfordringer i arbejdet med at formidle matematik. Læs mere på Videnskab.dk: kortlink.dk/2sg86. Se også joroislien.no 
ved Jo Røislien professor i medicinsk statistik, prisvindende forskningsformidler og forsker i kommunikation, tv-vært og producer ved NRK, Discovery, VGTV m.fl.

Bedre undersøgende matematikundervisning
Undersøgende matematikundervisning synes mange elever er svært - og det gør mange lærere også. I BEAM-projektet har vi et bud på, hvordan vi kan gøre det bedre.
ved Karl-Otto Markussen, lektor Læreruddannelsen Absalon, Vordingborg

Skab en kultur med tænkende elever 
Hvordan kan jeg arbejde med opgaver af undersøgende karakter, lodrette tavler, gruppedeling, spørgsmål, der opret¬holder læringsflow og opsamling og konsolidering af klassens fælles viden – alt sam¬men for at skabe en kultur med tænkende elever. Hør om hvordan jeg får det til at fungere i ind-skolingen og på mellemtrinnet.
ved Lone Anesen, lærerbogsforfatter og lærer på Strynø Skole

Alle elever har ret til god matematikundervisning
Hvordan lykkes vi med at udfordre elever i komplekse læringssituationer? 
Og hvordan kan man som lærer og vejleder arbejde aktivt med den didaktiske kontrakt, så også disse elever møder en tidssvarende matematikundervisning?
ved Katrine Sproegel Iversen, lærer og matematikvejleder på specialskolen Hjørringskolen 

Ordblinde elever i matematik
Elever med ordblindhed kæmper ofte med matematik. Få et bud på, hvordan vi kan understøtte ele-ver, så deres skriftsproglige indlæringsvanskeligheder ikke står i vejen for tilegnelse af kompetencer i faget matematik. 
ved Morten Rygner, ordblind lærer og stud. matematikdidaktik, DPU Emdrup 

Opsamling og perspektiver
Dagens program  kommenteres og perspektiveres.
ved Mikael Skånstrøm, lektor i læreruddannelsen

 

Yderligere oplysninger

Kenneth Riis Poulsen, UCN CFU Aalborg, kerp@ucn.dk

Ole Haubo Christensen, VIA CFU Aarhus, oleh@via.dk

Lotte Christensen, sekretariat, VIA CFU Aarhus, 87 55 28 05, loch@via.dk

Præsentationer

Efter konferencen udsendes præsentationer til alle deltagere på mail.