Naturfag i spil - tværfagligt samarbejde med naturfagene

Naturfag i spil onsdag den 26. november 2025 på Campus Aarhus C 

Program - Naturfag i spil 2025

Oplæg

Fremtidens atomreaktor kører på smeltet salt

Der arbejdes lige nu massivt på at udvikle næste generation af A-kraft både i Danmark og globalt. Bliv klog på teknologien bag saltsmeltet reaktorer - Molten Salt Reactors, perspektiver og udfordringer.
ved Bent Lauritzen, seniorforsker, centerleder, DTU

Der findes mindst 28.000 biologiske køn 

Begreber som 'køn' og 'kønsidentitet' er blevet en del af en samfundsmæssig værdikamp, hvor en betydelig gruppe af vores elever kan blive fanget. Forskning viser, at det kan føre til mistrivsel og lavt selvværd blandt elevgruppen.
Sætningen ’der er kun to biologiske køn’ bruges ofte som et trumfkort i debatten, men hvad er køn og kønsidentitet fra et biologisk perspektiv? Er biologien virkelig så sort/hvid, som den fremstilles?
ved Brian Ravnborg Christensen, Formand Biologiforbundet og pædagogisk konsulent, CFU Nordjylland 

Workshopper

Workshop A - Jagten på råstofferne – Et interaktivt læringsspil  

Er du klar til at navigere gennem storpolitik, bæredygtighed, knappe ressourcer, genanvendelse og praktiske øvelser? Så er det tid til at afprøve spillet ”Jagten på råstofferne”. Spillet kombinerer viden, handling og strategi, og det er din chance for at lære, hvordan du kan lede dine elever gennem en oplevelsesrig rejse i geografiens komplekse verden. 
ved Anna Kjær Christiansen, lærer og pædagogisk konsulent, VIA CFU Herning

Workshop B - Når klimaundervisning ikke skal handle om affaldssortering

Fokus i workshoppen er undervisning i klima, hvor vi tager udgangspunkt i Tipping Points og hvordan de gennem didaktisk rekonstruktion kan blive til indhold i naturfagsundervisningen.
ved Hans-Chr. B. Keller, Cand. Scient. i STEM-undervisning, projektleder, House of Science, Sønderborg

Workshop C - Pladetektotik i hænderne

Oplev og afprøv en række enkle, hands-on aktiviteter, der illustrerer pladebevægelser og deres geologiske effekter. Aktiviteterne vil her indgå i et undervisningsforløb med fokus på modelbaserede undersøgelser, hvor eleverne arbejder med geologiske processer
ved Mette Lindorff Hejn, undringsskabende naturfagskonsulent og folkeskolelærer, Furesø

Workshop D - Plastik i havets fødekæder

Kan man finde plastik i vores have? Har hvaler og havdyr spist plastik og dør? Og blive fisk uspiselige af plastik. Få inspiration til hvordan du kan dykke ned i disse spørgsmål sammen med din elever gennem jeres hel egne undersøgelser. 
Kim Froulund Gøttler, skolekonsulent og leder af Skoletjenesten, Nordsøen Oceanarium, Hirtshals

Workshop E - UV- pasteurisering

Få inspiration til et undersøgelsesbaseret forløb, hvor elever arbejder med UV-lys dets egenskaber og dets evne til at dræbe mikroorganismer. Vi ser på konkrete undersøgelser, modeller og perspektiveringer og hvordan forløbet kan bruges tværfagligt i naturfag.
ved Anders Slotved, lærer Vester Hassing Skole og blogger på Folkeskolen.dk

Workshop F - Sådan stiller du gode spørgsmål i undervisningen

Få inspiration til at styrke dine spørgsmål i undervisningen. Vi fokuserer på at lave spørgsmål til eleverne, så de åbner for dialog og fremmer elevernes refleksion og forståelse. Bliv klog på, hvad der kendetegner det gode spørgsmål i undervisningen. Vi vekselvirker mellem hands-on, refleksioner og diskussioner.
ved Lene Møller Vestergaard, Teamleder, LIFE Lab Nordjylland 

Yderligere oplysninger hos

Brian Ravnborg Christensen, CFU Nordjylland, brr@ucn.dk
Ole Haubo Christensen, VIA CFU, oleh@via.dk

Sekretariat
Lotte Christensen, VIA CFU, loch@via.dk, 87 55 28 05 

Kontakt