Bibliotekskundskab med narrativ tilgang

Bibliotekskundskab ved hjælp af ny teknologi.
Elever bruger mobilen til at få mere at vide om bøger.

I et projekt, som Højgårdskolen i Herning i samarbejde med VIA CFU, har fået af Kulturstyrelsen, bliver eleverne ledt igennem de forskellige områder og funktioner af Skolens Pædagogiske Læringscenter (PLC) gennem en fortælling skrevet af forfatteren Rikke Dyrhave. 

Læs artiklen 'Bibliotekskundskab gennem en narrativ fortælling' - om projektet (pdf) 

Fortællingen dukker op på mobiltelefonen via en app, når eleverne bevæger sig rundt på PLC. Det sker ved hjælp af beacons, en ny teknologi, der udsender signaler, når eleverne nærmer sig et bestemt område. Disse signaler giver adgang til nye kapitler i fortællingen. 

Eleverne følger Rune og Olivia, der har fået til opgave at gøre rent på PLC en formiddag på skolen. Her finder de en gammel bog, som de nysgerrigt åbner. Nu møder de forskellige skøn- og faglitterære oplevelser. Hvert kapitel indledes med et hint om, hvordan de kommer til næste del af fortællingen.

Book materialet Bibliotekskundskab



Kontakt

Projektleder

Helle Rahbek, Højgårdskolen E: helle.rahbek@skolekom.dk 

Projektleder ved VIA CFU

Peter Bak-Jensen, pædagogisk konsulent, VIA CFU T:+45 87 55 27 81 E: pbak@via.dk