På kurset bliver du gennem konkrete aktiviteter introduceret til udvalgte dele af Peter Liljedahls 14 praktiske skridt mod en undervisning, hvor målet er at styrke elevernes evne til at tænke og reflektere selvstændigt. Gennem arbejdet med ”grublere” omsætter vi teorien til praksis, så du efterfølgende kan planlægge og gennemføre aktiviteter i din egen undervisning.
Vi ved, at problemløsning er en effektiv måde, hvorpå eleverne lærer at tænke matematisk og tilegner sig en forståelse af den matematik, de lærer. Men hvordan får vi skabt en praksis, hvor eleverne rent faktisk kommer til at tænke - og ikke blot kopiere lærerens tænkning?
På kurset afprøver vi eksempler på, hvordan du med udgangspunkt i Liljedahls forskning kan skabe praksisser, der sammen med gode problemer kan opbygge tænkende klasserum.
Gode problemer kan du starte med i DTK, men for at styre sikkert mod fagligt indhold, så kan du strukturere sekvenser af opgaver. Vi ser på hvor du kan tage udgangspunkt i en strukturering og hvilke principper, der bærer en god strukturering