Det Tænkende Klasserum

Den vigtigste udvikling i matematikundervisning, de sidste 20 år. Lyder det spændende, så meld dig til kurset her. Du får adgang til en ny didaktisk kontrakt, både praktisk og teoretisk gennem 14 institutionelle praksisændringer.

Sted

Herning

Pris

1.200,00 kr.

Dato

18.04.2024

Tilmeldingsfrist

18.03.2024

Status

Fuldt booket

Om kurset

​På kurset bliver du gennem konkrete aktiviteter introduceret til udvalgte dele af Peter Liljedahls 14 praktiske skridt mod en undervisning, hvor målet er at styrke elevernes evne til at tænke og reflektere selvstændigt. Gennem arbejdet med ”grublere” omsætter vi teorien til praksis, så du efterfølgende kan planlægge og gennemføre aktiviteter i din egen undervisning.

Vi ved, at problemløsning er en effektiv måde, hvorpå eleverne lærer at tænke matematisk og tilegner sig en forståelse af den matematik, de lærer. Men hvordan får vi skabt en praksis, hvor eleverne rent faktisk kommer til at tænke - og ikke blot kopiere lærerens tænkning?

På kurset afprøver vi eksempler på, hvordan du med udgangspunkt i Liljedahls forskning kan skabe praksisser, der sammen med gode problemer kan opbygge tænkende klasserum.

Gode problemer kan du starte med i DTK, men for at styre sikkert mod fagligt indhold, så kan du strukturere sekvenser af opgaver. Vi ser på hvor du kan tage udgangspunkt i en strukturering og hvilke principper, der bærer en god strukturering

Målgruppe

Matematiklærere i hele grundskoleforløbet, samt ungdomsuddannelserne

Instruktører

Nick Hougaard - Pædagogisk konsulent, VIA CFU og Lærer og beskikket censor i matematik

Fagområder

For ungdomsuddannelser og VUC
Matematik

Kontakt