Hvad kan ligge til grund for de flersprogede elevers udfordringer i matematik? Både specifikt fagligt og mere generelt?
Hvordan kan du støtte dine elever i at overkomme deres vanskeligheder i forhold til at lære matematik?
Disse spørgsmål får du på kurset bud og konkrete eksempler på.
Målet er, at du som deltager får nye, gode idéer, som kan bruges direkte i din klasseundervisning i matematik. - Og målet for dine elever er, at de kommer til at opleve endnu bedre deltagelsesmuligheder i undervisningen og får oplevelsen af at kunne lære og lykkes i højere og højere grad i matematik.
Vi kommer ind på flersprogede elevers mulige matematikvanskeligheder set ud fra neurologiske, psykologiske, sociologiske og didaktiske forklaringsmodeller – samt naturligvis de sproglige udfordringer, der selvsagt er afgørende for alle elevers udbytte af undervisningen.
Vi vil se nærmere på:
- Fagord, begreber og fagspecifikt sprog
- Faglig læsning
- Sproglig udvikling i matematik - læse, skrive, lytte og tale
- Tænkning og ræsonnement
- Problemløsning
- Brug af hjælpemidler
- Hukommelsesfremmende læring
- Stilladseringer af strategier og kommunikation
- Mulige kompenseringer for vanskeligheder
- Materialer
Kursets eksempler og forslag retter sig mod mellemtrinnet og udskolingen - og handler alle om at understøtte den almene klasseundervisning i matematik.