Bemærk at kurset er over to eftermiddage.
I en tid med globale store kriser og mistrivsel blandt børn og unge, er det strengt nødvendigt, at vi voksne tager børnenes tanker alvorligt og får skabt et trygt rum for at samtale om disse.
Både nationalt og internationalt viser undersøgelser at denne praksis er trivselsfremmende for både børn og voksne, eleverne udvikler kritisk tænkning og bliver bedre til at lytte og forstå hinanden.
Skolen er i dag optaget af læringsmål og færdighedstræning, men alle fag i skolen har, som grund, nogle gode almene og demokratiske dannelsesmål. Lad os hjælpe hinanden om at få fat i disse igen.
Filosofiske dialoger vil opleves som en fællesskabende og inkluderende praksis, som også gør, at du vil opdage andre sider af dine elever ved at give plads til at udvikle elevernes personlige holdninger og stillingtagen.
Med øgede kompetencer i at filosofere med eleverne vil du erfare, at andre elever end de sædvanlige har lyst til at deltage i undervisningen og kunne mærke, at der er noget i skolen, som de er gode til, fordi der ikke er noget rigtigt eller forkert at sige og mene.
Indhold
På kurset vil du få masser af inspiration til engagerende og sjove aktiviteter med eleverne, som er meningsfulde, fællesskabende og dannende for både dig og dem.
På hver studiedag vil du præsenteres for filosofididaktiske tanker, men først og fremmest skal vi afprøve forskellige aktiviteter, som du kan gå hjem og afprøve direkte efter.
Ligegyldigt om du arbejder med mindre eller større børn, vil du få redskaber til at gøre samtaler mere eksistentielle og Det bliver både sjovt og tankevækkende.
Om underviseren
Din kursusunderviser, pædagogisk filosof Lærke Groth har mange års erfaringer med at filosofere med børn og som underviser på læreruddannelsen i samme. Hun har skrevet bøger og artikler om emnet, senest som redaktør på magasinet LIV i skolens nr om filosofi med børn.