Styrk elevernes læsekultur

Læsekulturen på ungdomsuddannelserne er i forandring. Tidligere er læsning som sådan ikke blevet opfattet som en særlig opgave, der skal have opmærksomhed i undervisningen. Men nu er læsning blevet en aktivitet, der udfordres af elevernes manglende motivation og muligheder for at få computeren til at gøre læsearbejdet. Som et svar herpå indlægger flere skoler læsetid til lektier og frilæsning.

Sted

Aalborg

Pris

870,00 kr.

Dato

04.03.2025

Tilmeldingsfrist

04.02.2025

Status

Ledige pladser

Om kurset

​Kurset afholdes af CFU Nord - de håndterer tilmeldingerne.

Dette kursus giver et forskningsbaseret og praksisrettet indblik i aktuelle udfordringer, der knytter sig til elevers læsning af forskellige teksttyper. Kurset bidrager med redskaber til, hvordan man som lærer og skole kan arbejde med at opbygge og styrke en læsekultur, der stilladserer og udvikler elevernes læsning af både faglitterære og skønlitterære tekster.

​Mange elever og lærere oplever, at eleverne er udfordret af at skulle læse længere og mere komplekse tekster. En del af udfordringerne knytter sig til fordybelse i tekstlæsning og til forståelse af det læste. En anden udfordring knytter sig til at få læsning til at være en del af de unges liv i og uden for et uddannelsessystem.

På dette kursus beskæftiger vi os med, hvordan vi kan styrke elevernes læseglæde, læsefordybelse og læsekultur ved at støtte deres læse- og læreprocesser i og uden for skolen. Vi ser nærmere på, hvad læsning er, og hvordan man som lærer kan arbejde med elevernes læsning individuelt og som en del af klasse- og skolekulturen. Endelig kommer vi også ind på, hvordan man som lærer kan fungere som læsende rollemodel for eleverne.


Målgruppe

Alle undervisere på de gymnasiale uddannelser

Instruktører

Fagområder

For ungdomsuddannelser og VUC

Kontakt