Om kurset
På workshoppen introduceres du til udvalgte dele af Peter Liljedahls 14 praktiske skridt hen imod undervisning, som styrker elevernes evne til at tænke og reflektere selvstændigt. Vi afprøver grublere og sekvenser, der engagerer eleverne i undervisningen gennem disse to og andre tænkende aktiviteter.
Vi ved at problembaseret læring er en didaktik, hvor eleverne har mulighed for at tænke i naturfag og tilegne sig en forståelse af naturfaglige fænomener. Så hvordan stilladserer du din undervisning, hvor eleverne ikke bare har mulighed for at tænke, men det er nødvendigt at tænke? Dette og mange andre spørgsmål giver vi konkrete bud gennem eksempler på workshoppen.
På workshoppen arbejder vi med konkrete materialer som elever har afprøvet i grundskolen. Der vil være eksempler fra natur/teknologi og naturfagene i udskolingen (biologi, geografi og fysik/kemi). Hvordan samler vi op efter aktiviteterne og få konsolideret elevernes viden? Hvordan får eleverne skrevet meningsfyldte notater til eget brug?
Læs mere om DTK i ”Det Tænkende Klasserum i matematik” af Peter Liljedahl, eller ”Det Tænkende Klasserum i praksis” af Bull, Hougaard og Lauridsen. Du kan også blive klogere på DTK i naturfagene i den nye eller kommende udgivelse ”Det Tænkende Klasserum i naturfag” af Hougaard og Schnetler.
Målgruppe
Naturfagsundervisere, -vejledere og andre interesserede
Instruktører
Nick Hougaard - Pædagogisk konsulent, VIA CFU og Lærer og beskikket censor i matematik
Troels Schnetler - Fysik/kemilærer og matematikvejleder. Medforfatter til "Det Tænkende Klasserum i naturfag"
Fagområder
Naturfag: Biologi, Fysik/kemi, Geografi, Natur/teknologi