Håb i undervisningen - Håb, bæredygtighed og fortælling som tema

Vi taler om klimaforandringer og bæredygtighed som aldrig før. Også i dansk er der øget optagethed af disse udfordringer. Men hvordan gør vi bæredygtighed i praksis? Kan faget åbne for øget håb og handlekompetence frem for klimaangst og resignation?

Sted

Aarhus

Pris

970,00 kr.

Dato

27.01.2025

Tilmeldingsfrist

19.12.2024

Status

Ledige pladser

Om kurset

Vi taler om klimaforandringer og bæredygtighed som aldrig før. Også på ungdomsuddannelserne er der hos både elever, undervisere og ledelse en øget optagethed af lokale og globale udfordringer. Selv i styredokumenter indgår “klima” og miljø” nu. Bæredygtighed handler desuden også om sociale forhold, ligestilling og udnyttelse af menneskelige ressourcer og kalder dermed på evner til at forestille sig en anden verden og en alternativ måde at leve og prioritere på. Det er temaer, der er relevante i en lang række fag. Men hvordan arbejder vi med bæredygtighed i dansk? Hvordan kan faget åbne for øget håb og handlekompetence, frem for klimaangst og social resignation? Og kan faget bidrage til et udvidet (bæredygtighedsdidaktisk) dannelsesideal, hvor besindighed og livsvenlighed er nye nøgleord, og hvor mennesket ikke nødvendigvis er den højeste kontekst?

En narrativ tilgang, der baserer sig på idéen om, at vi forstår vores liv gennem fortællinger, kan anvendes bredt i undervisningen, og således også undervisning, der beskæftiger sig med klimakrisen. Et narrativt perspektiv kan nemlig på helt særlig vis appellere til vores fortælle- og forestillingsevne i arbejdet med bæredygtighed og dermed udvikle elevernes narrative kompetencer og fremtidshåb i en faglig sammenhæng. En narrativ tilgang kan fx kontekstualisere og omarbejde de abstrakte og komplekse sammenhænge, som vi ofte finder i diskussioner om bæredygtighed, ulighed og klima.

På kurset vil vi introducere til teorier og modeller inden for bæredygtighed, samt præsentere den narrative tilgang og pege på, hvordan man kan arbejde med den i faget. På dagen skifter vi mellem oplæg, øvelser og erfaringsudveksling, og vi vil præsentere og drøfte konkrete og direkte anvendelige didaktiske tilgange til bæredygtighed, narrativ didaktik og håb, som i sig selv kan udgøre et idékatalog til en fremtidig undervisning.

Om instruktørerne:
Christina Reeder Ryborg Jørgensen, Lektor på EUC Sjælland, htx og eux Køge, forperson i Dansklærerforeningens sektion for hhx, htx, eux og eud, medlem af GL’s netværk for klima og grøn omstilling i gymnasiet og Master i Gymnasiepædagogik, didaktiklinjen.

Ditte Eberth Timmermann, lektor på Teknisk Gymnasium Skanderborg, næstforperson i Dansklærerforeningens sektion for hhx, htx, eux og eud, forfatter på forskellige undervisningsudgivelser, medlem af GL’s netværk for klima og grøn omstilling i gymnasiet, og Master i Gymnasiepædagogik, didaktiklinjen.

Målgruppe

Dansklærere på ungdomsuddannelserne

Instruktører

Christina Reeder Ryborg Jørgensen - Lektor i dansk, master i gymnasiepædagogik
Ditte Eberth Timmermann - Lektor i dansk og engelsk, master i gymnasiepædagogik

Fagområder

For ungdomsuddannelser og VUC

Kontakt