Vælg mellem flg. workshops:
Workshop A: ”Wortschatz im Fokus" ved Master i fremmedsprogspædagogik Pia Larsen - 5.-9. klasse
Ein guter Wortschatz ist das Schlüssel um Deutsch gut zu beherrschen.
Aber wie können wir im alltäglichen Unterricht mehr explizit Fokus auf Wortschatzarbeit haben?! In diesem Workshop sollen wir mit konkreten Wortschatzübungen arbeiten. Die Übungen, die variiert und motivierend sind, kannst du direkt mit nach Hause nehmen und ganz einfach im eigenen Unterricht verwenden.
Workshop B: ”Bilderbücher im Deutschunterricht” ved tysklærer og medlem af tysk fagudvalg Marie Louise Lykke Kjær - 5.-9. klasse
Hvordan skabes god og motiverende undervisning i arbejdet med Bilderbücher?
Dette er en workshop med fokus på udvalgte tyske billedbøger. Du vil få en introduktion i disse samt få konkrete og udarbejdede forslag til, hvordan du kan inddrage indhold og billeder i tyskundervisningen.
Workshop C: ”Planlæg den gode tyskundervisning” ved lærer Lene Stisen - 7.-9. klasse
Hvilke temaer er gode, hvordan kan jeg opbygge elevernes ordforråd, hvordan får jeg eleverne til at sige noget?
Undgå hovsaløsninger og giv dig selv ro i maven både i forhold til den daglige undervisning, men også i forhold til en evt. prøve i 9. klasse.
Planlægger du dit udskolingsforløb allerede fra 7. klasse, giver det dig ro og overskud i din tyskundervisning.
Eftermiddag:
Workshop D: "Kunst, Kreativ und Kultur" ved Marie Louise lykke Kjær - 5.-9. klasse Er du nysgerrig på at arbejde med de tre K’er – Kunst, Kreativ und Kultur – sagt på fagsprog – æstetiske læreprocesser, så er muligheden her!
De fleste elever elsker undervisning, der ikke foregår i bøger og med terperi, så kom og få eksempler på kreative undervisningsforløb lige til at bruge i din tyskundervisning.
Workshop E: ”Den ordblindevenlige undervisning i tysk” ved tysklærer og konsulent Lene Stisen - 5.-9. klasse
Hvordan får du som tysklærer planlagt en undervisning, som giver den ordblinde elev mulighed for at deltage på lige fod med ikke-ordblinde elever?
Du vil få indsigt og viden om, hvordan du i praksis kan give den ordblinde elev mulighed for deltagelse i din tyskundervisning.
Kurset vil være en kombination af oplæg og dialog, hvor der vil mulighed for inspiration til egen undervisning.
Fokuspunkter:
- LST (LæseSkriveTeknologi) for ordblinde
- Hvad skal der til for at kunne skabe en ordblindevenlig undervisning?
- Gennemgang af et ordblindevenligt undervisningsforløb.
Workshop F: „Oversættelsesprogrammer i tysk“ ved tysklærer Mathilde Nygård Beck - 6.-10. klasse
Hvorfor anvender nogle elever oversættelsesprogrammer, når de skal lære tysk? Kan det give mening at anvende fx Google Translate som pædagogisk redskab? Hvordan virker oversættelsesprogrammerne?
Oplægget ser på, hvordan oversættelsesprogrammer er opbygget og kommer med bud på, hvordan man i undervisningen i fællesskab med eleverne og igennem forskellige øvelsestyper kan undersøge oversættelsesprogrammernes mange muligheder, så eleverne kender styrkerne og svaghederne ved at bruge oversættelsesprogrammer, når de skal lære et fremmedsprog.
I oplægget ser vi også på, hvorfor eleverne anvender oversættelsesprogrammer, og hvordan vi som undervisere kan omfavne brugen af det i den daglige undervisning.
Sidste del af kurset er med hands on-aktivitet, hvor deltagerne arbejder med oplæggets ideer.