Tysklærernes dag 2024

Få gode ideer til dit indhold i tysktimerne. Oplægsholderne vil give spændende bud på, hvordan du som tysklærer kan arbejde med bevægelse, det tyske sprog, udeskole, AI og derudover får du de nyeste film og materialer fra MitCFU.

På kurset tysklærernes dag kan du vælge to workshops, der giver dig nye tilgange og spændende input til din egen praksis.

Sted

Herning

Pris

1.285,00 kr.

Dato

17.09.2024

Tilmeldingsfrist

19.08.2024

Status

Ledige pladser

Om kurset

Program:
08.30: Morgenkaffe

09.00: Velkommen ved pædagogisk konsulent Charlotte Sejer Pedersen

09.15-09.45: ”Nyt fra CFU” ved pædagogisk konsulent Charlotte Sejer Pedersen 

Pause og forlag 09.45-10.15 

10.15-12.15: *Workshop runde formiddag A, B, C og D".

 
*Workshop A: ”Gå ud med tysk” ved lektor​​ Karen Wobeser - 5.-9. klasse.
Forsigtige sprogbrugere kan opleve mundtlighed i tysk som grænseoverskridende, måske endda angstfremkaldende. 

Hvordan kan udeskolen tilbyde et særligt læringsrum, som giver eleverne mulighed for at tale mere frit, samtidigt med at de bevæger sig? Hvilke andre færdigheder i tysk kan vi træne udenfor? 
Vi afprøver og evaluerer forskellige øvelser til både mellemtrin og udskoling - og øvelserne kan tages med hjem.


Workshop B: ”Motiver dine elever med bevægelse” ved underviser Jacob Nørregård - 5.-9. klasse. 
På dette kursus lærer du at bruge bevægelse til at skabe en motiverende undervisning med høj elevdeltagelse vha. bevægelse og fysisk aktivitet.

Du vil lære, hvordan du aktivt kan bruge bevægelse og fysisk aktivitet til at begrænse fremmedsprogsangst og på den måde øge elevdeltagelsen.

Undervejs i kurset vil du prøve forskellige sprogaktiviteter, som vil klæde dig bedre på til selv at facilitere disse sprogaktiviteter i din egen praksis. Derudover vil du modtage et hæfte med gode sprogaktiviteter samt de vigtigste pointer fra dagen.

Kursusindholdet er bygget op over den nyeste forskning inden for aktiv læring, fremmedsprogsangst og fremmedsprogstilegnelse. Teorien vil blive formidlet gennem praksiseksempler fra kursusgiverens egen undervisningspraksis samt beretninger fra tidligere kursusmodtagere.

Workshop C: ”Spannung, Spiel und Schokolade” ved lærer Stephan Friis Theede - 5.-10. klasse. 
Motivation via lege, spil og skøre indfald. 
Formålet med denne workshop er at få lege, spil og konkrete idéer til sin undervisning.
 
Her vil jeg komme med konkrete bud på, hvordan elever både kan have det sjovt, kan arbejde selvstændigt og få oplevelsen af at have lært sprog.

Jeg vil komme med mine bud på hvordan du kan strukturere et undervisningsrum, så eleverne arbejder bedst muligt med sprog og du kan have fokus på en mindre gruppe af eleverne.
Formålet med denne workshop er at få nye idéer til din tyskundervisning. Vi skal med fokus på stationslæring, lege, spille, lytte, læse og sprælle.

Denne workshop henvender sig til undervisere på alle klassetrin.

Workshop D: „AI i tysk“ ved pædagogisk IT-konsulent Mette Lynnerup - 5.-9. klasse.
Sprogmodeller, billedgenerering, oversættelsesværktøjer og anden kunstig intelligens har for længst fundet vej ind i skolen, måske stadigvæk mest hos eleverne. 

Hvad brugen af kunstig intelligens i skolen gør ved sprogtilegnelsesprocessen ved vi endnu ikke meget om, men vi ved, at vi med AI har fået ressourcer, der peger ud i virkeligheden og som på forskellige områder kan understøtte, udvikle og udfordre den måde, hvorpå vi driver skole og undervisning.

Dette oplæg sætter fokus på, hvordan AI kan bruges som en ressource i sprogundervisningen. Vi taler didaktik, fag og faglighed og får blik for teknologier, du kan have glæde af i din egen forberedelse og dem, der må bruges af og med eleverne. 

​12.15-13.15: Frokost og videndeling samt besøg hos forlag

13.15-15.30: **Workshop runde eftermiddag E, F, og G". 

** Workshop E: "Autentisk Sprog" ved lærer Stephan Friis Theede - 5.-9. klasse.
"Når jeg udvikler mig, gør mine elever det også?" 
- den mundtlige dimension for tysklæreren & eleverne. 

Denne workshop henvender sig til undervisere på alle klassetrin.

Hvordan går man fra at bruge “beginnen/starten”, over “anfangen” til loslegen osv.?
 
På denne workshop skal vi lave sproglige krumspring og udvikle vores egen sproglighed og dermed understøtte elevernes bevidsthed om sprogets finurligheder.

Jeg vil eksemplificere ud fra tyske idiomer og vise nuancer i sproget.
Vi skal arbejde med chunks og sætte ord på stereotyper og få et relevant ordforråd udvidet.
Vi skal bl.a. arbejde med musikvideoer og hvordan man kan sætte ord på disse.

 Workshop F: ”Motiver dine elever med bevægelse” ved underviser Jacob Nørregård - 5.-9. klasse. 
På dette kursus lærer du at bruge bevægelse til at skabe en motiverende undervisning med høj elevdeltagelse vha. bevægelse og fysisk aktivitet.

Du vil lære, hvordan du aktivt kan bruge bevægelse og fysisk aktivitet til at begrænse fremmedsprogsangst og på den måde øge elevdeltagelsen.

Undervejs i kurset vil du prøve forskellige sprogaktiviteter, som vil klæde dig bedre på til selv at facilitere disse sprogaktiviteter i din egen praksis. Derudover vil du modtage et hæfte med gode sprogaktiviteter samt de vigtigste pointer fra dagen.

Kursusindholdet er bygget op over den nyeste forskning inden for aktiv læring, fremmedsprogsangst og fremmedsprogstilegnelse. Teorien vil blive formidlet gennem praksiseksempler fra kursusgiverens egen undervisningspraksis samt beretninger fra tidligere kursusmodtagere.

Workshop G: ”Kreatives Schreiben – når skriftlige produktioner bliver en leg” ved lærer Adeline Muntenjon - 7.-10. klasse. 

Tilgangen vil være kreativ, med legende elementer og et nip storytelling, hvor du også selv kommer på banen som kursist. Jeg vil også introducere til, hvordan man kan flette arbejdet med grammatik og sproglig korrekthed ind med udgangspunkt i konkrete materialer og værktøjer fra grenzgenial.dk, som deltagerne får lov til at afprøve og kan anvende direkte i deres undervisning allerede dagen efter.

14.15: Kaffepause

Fortsat workshop

15.30: Evaluering og tak for i dag.


 

Målgruppe

Tysklærere på mellemtrinnet og i udskolingen

Instruktører

Charlotte Sejer Pedersen - Pædagogisk konsulent, VIA CFU
Mette Lynnerup Hollensen - Pædagogisk konsulent, VIA CFU
Jacob Nørregård - Stifter af Aktivlæring.dk
Karen Wobeser - Lektor
Adeline Raahauge Muntenjon - Sprogkonsulent og læremiddelforfatter
Stephan Friis Theede - Lærer

Fagområder

Sprog: Tysk

Kontakt