Langt de fleste har hørt om kunstig intelligens, sprogmodeller og billedgenereringsværktøjer, der har gjort deres indtog i skoleverdenen. Men mange har ikke kendskab til, hvad teknologien egentlig er, og hvordan den fungerer.
Fakta er dog, at stadig flere elever bruger denne type teknologi i deres skolearbejde - mere eller mindre hensigtsmæssigt afhængigt af deres kompetencer, motivation og behov.
På dette kursus sætter vi fokus på AI som teknologi i en læringskontekst. Vi undersøger dens styrker og svagheder samtidig med, at vi får blik for elevernes perspektiver på teknologien og deres forskellige tilgange og strategier i brugen af den.
Vi går ombord i praktiske øvelser, som peger ind i sprogfagene og kan anvendes direkte i undervisningen.
På kurset eksperimenterer vi med, hvad teknologien reelt kan tilføre sprogundervisningen og forsøger at afdække den viden, der er væsentlig at have for at kunne bruge AI-teknologier hensigtsmæssigt.
Vi diskuterer de pædagogiske og didaktiske aspekter af at integrere kunstig intelligens i undervisningen og ser på, hvilke krav der må stilles til opgaverne for at anvendelsen af teknologien kan give mening.