Mellemtrinnet læser 2021

Temadage om læsning på mellemtrinnet. Programmet indeholder både fælles oplæg samt temagrupper.

Sted

Viborg

Pris

4.250,00 kr.

Dato

17.11.2021

Tilmeldingsfrist

07.10.2021

Status

Ledige pladser

Om konferencen

Temadage med overnatning på Golf hotellet i Viborg.
Dagene afholdes den 17. og 18. november 2021.
 
Onsdag den 17. november

8.30-9.00
Ankomst og kaffe

9.00-9.10
Velkomst og morgensang

9.10-10.30
Børnelæserne, litteraturen og de store spørgsmål.
Problemer under debat på nye måder?

Nina Christensen, Professor, leder af Center for Børns Litteratur og Medier
Georg Brandes skrev engang, at en levende litteratur skal kendes på, at den sætter problemer under debat. I så fald er aktuel børne- og ungdomslitteratur lyslevende, for i og omkring børnelitteraturen diskuteres en lang liste af tidens store spørgsmål, fx omkring køn, klima, krig, krop, etnicitet/race og psykiske og sociale vanskeligheder.
Oplægget introducerer linjer i børnelitteraturforskningens nye interesse
for tematiske spørgsmål i lyset af aktuelle udgivelser.
10.30-11.00
Kaffe og udstillinger ved forlagene
11.00-12.15
Forfatteroplæg v. Rebecca Bach-Lauritsen
Rebecca Bach-Lauritsen skriver poetisk, sanseligt og brutalt ærligt om de helt små og helt store ting i livet. I dette forfatteroplæg vil Rebecca Bach-Lauritsen fortælle om sin store tillid til barnet – både som læser og som romanfigur. Om sin tro på, at man kan skrive til børn om alt, også svære ting som døden, sorg, tab og ensomhed, så længe man sørger for at have en indbygget omsorg i sproget.

12.15-13.15
Frokost
13.15-14.15
Temagrupper (vælg to temagrupper og et alternativt ønske)
1. Læse- og litteraturdidaktik i ny forklædning
Anja H. Simonsen og Janne T. Jacobsen, Lærere og lærebogsforfattere
Kom med på tur ind i litteraturundervisningens fantastiske univers, hvor vi sammen dykker ned i forskellige kreative og æstetiske greb med udgangspunkt i konkrete litterære værker.
I løbet af denne time vil vi gribe jer med æstetiske og kreative greb til litteraturarbejdet, der vil give jer et nyt frisk pust til undervisningen. Greb, som I kan tage med hjem i rygsækken og benytte i jeres egen litteraturundervisning, så I sammen med jeres elever selv kan gribe og blive grebet af litteraturen.
 
2. Kontekstorienteret grammatikundervisning på mellemtrinnet
Anette Vestergaard og Marie Elmegaard, konsulenter, CFU UCL
Lang titel, men langt fra en langsommelige workshop. Glæd dig til 60 minutter fyldt med gode ideer til, hvordan du kan arbejde kontekstorienteret med grammatik.
Få mellemtrinnets elever til at læse og skrive sig ind i grammatikken med masser af lærerige og meningsfulde aktiviteter.

3. Astrid Lindgren skriver til alle
Bodil Christensen, lektor UCN
Lindgrens tekster er fyldt med fantasi, sjove oplevelser og foretagsomme børn. Her er gode rollemodeller for mellemtrinnets elever. Lindgrens tekster giver også mulighed for at eleverne kan fordybe sig i et forfatterskab. Gode teksteksempler, undersøgende
arbejde og remedierende opgaver vil være i fokus.
Astrid Lindgren forvandlede alt (næsten alt) i sit liv til blæk. Hun skrev bøger om Pippilotta Viktualia Rullegardenia Krusemynte Efraimsdatter
Langstrømpe, hun skrev om Lisa og de andre børn i Bulderby, om Emil og Ida, om Mio, min Mio, om familien Melkerson, der holdt ferie på Krageøen, og hun skrev om Ronja Røverdatter og Brødrene Løvehjerte. Og så var der også Karlsson på taget, Peter og Petra, Grynet og Lotte og Jonas og jeg.

14.15-14.30
Kaffepause
14.30-15.30
Temagrupperne gentages
15.30-15.45
Pause
15.45-17.00
”Der er ting, man må gøre, ellers er man ikke menneske, men bare en lille lort.”
Om Astrid Lindgrens liv og forfatterskab

Jens Andersen, ph.d., forfatter og foredragsholder
Jens Andersens biografier har givet nyt liv til nogle af Danmarks mest læste forfatterskaber. Oplægget tager afsæt i biografien ”Denne dag, et liv” (2014), hvor han giver et både hjerteskærende og livskraftigt portræt af den svenske forfatter Astrid Lindgren.
19.00-?
Spisning samt aftenhygge med kaffe og en småkage
 
Torsdag den 18. november

8.30-8.35
Godmorgen med Ultra Nyt
8.35 – 9.45
Børne- og ungdomslitteraturens top 21 anno 2021
Anette Øster, Ph.d. og Leder af Læring og Medborgerskab, Roskilde Bibliotekerne
Anette Øster giver sit bud på de 21 bedste udgivelser for børn og unge i alderen 9-13 år i 2021. Der vil både være bøger til fritidslæsningen og bøger, som det vil være oplagt at inddrage i undervisningen.
9.45-10.00
Kaffe og udstillinger ved forlagene.
10.00-11.15
Workshops (Vælg to workshop og et alternativt ønske)
1. Digitale værktøjer i danskundervisningen
Morten E. Langballe, pæd. konsulent, VIA CFU
Denne workshop sætter fokus på 3 forskellige redskaber fra Skoletube, Book Creator, Padlet og Thinglink. Gennem flere konkrete eksempler fra praksis diskuterer vi ”den udvidede faglighed” og mulighederne i danskfaget. Da der vil være en del ”hands-on” undervejs er det vigtigt at medbringe eget udstyr.

2. Nordisk litteratur og nordisk sprog
Mette Sofie Kirkedal Jensen, Adjunkt
Vidste du, at der i formålet for faget dansk i stk. 3 står, at
elever i faget dansk skal have adgang til skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab. Spørgsmålet er, om vi er gode nok til at inddrage det i vores undervisning? Med leg og praktiske øvelser med sproget får I konkrete ideer til at tage det skandinaviske sprog med ind i undervisningen. Vi vil tage fat i nyere skandinaviske tekster og sætte dem i scene i et sprogligt
perspektiv.

3. Få max ud af mitCFU
Maria Preisler Nørgaard, pæd. konsulent, UCN CFU
Oplægget stiller skarpt på mitCFU’s mange faciliteter og
materialer, og giver tips og tricks til hvordan læremiddelportalens forskelligartede undervisningsmaterialer kan anvendes i danskundervisningen.

4. Få litteraturen mellem hænderne.
Carina Kaltoft og Malene Meyer, forfattere til bogen om
Foldebøger i dansk
Med udgangspunkt i litteratur fra CFU's udlånssamling, vil vi på workshoppen vise eksempler på måder at lave foldebøger til litteraturarbejdet på mellemtrinnet.
Foldebøgerne kan være en vej til at skabe ejerskab og indlevelse i en tekst, der for nogle elever kan være svært tilgængelig, og kan hjælpe til fordybelse og struktur på litteraturarbejdet.
Det bliver en aktiv workshop, hvor vi skal folde og klippe - og hvor du helt sikkert går hjem med ideer du kan tage i anvendelse med det samme, til både de præsenterede bøger, men også dine egne klassikere. Husk saks og limstift.

11.15-11.30
Pause

11.30-12.45
Workshops gentages

12.45 -13.30
Frokost

13.30 - 14.45
Hvordan litteratur fremkalder billeder og kan bruges til at sanse, længes, savne, huske og drømme med åbne øjne
Stian Hole, norsk billedbogsforfatter
Mest kendt er trilogien om Garmann. De seneste to år har han samarbejdet med Kim Fupz Aakeson om billedbøgerne ”Klovnen der bare ikke var særlig sjov ”(2020), ”Ting der bliver væk” (2021) og ”Eventyr” (som kommer i 2022). I samtale med Anette Øster snakker han om glæden ved at lave billeder til Fupz´ og Rebecca Bach Lauritsens tekster. Han deler erfaringer fra arbejdet med billedbøger– og hvordan litteratur fremkalder billeder og kan bruges til at sanse, længes, savne, huske og drømme med åbne øjne.
14.45-15.00
Evaluering og afslutning

Målgruppe

Temadagene henvender sig til dansklærere på mellemtrinnet, læsevejledere, skolebibliotekarer, danskkonsulenter og andre interesserede.

Instruktører

Fagområder

Dansk: Mellemtrin

I samarbejde med

UCN Center for Undervisningsmidler

Kontakt