Om kurset
Vi sætter fokus på den danske udtale og på udtaleundervisning af sentankomne elever og af unge og voksne kursister. Vi undersøger, hvordan vi optimerer vores udtaleundervisning, så vores elever og kursister får de bedste muligheder for at få en udtale, der ikke forstyrrer kommunikationen. Den danske udtale er karakteriseret ved blandt andet et system af tryk og rytme, der kan volde sekventielt tosprogede problemer. Alfabetets ni vokaler suppleres af mange flere vokallyde. Vokallydene og i et vist omfang også konsonanterne kan være vanskelige at skelne fra hinanden, når eleven er vokset op med andre lydkategorier i sit modersmål. Vi kigger derfor også på modersmålets betydning for tilegnelsen af en dansk udtale. Kurset vil være en blanding af teoretisk viden om den danske udtale og praksisrelaterede eksempler, så deltagerne får ideer til, hvordan man bedst tilrettelægger udtaleundervisningen inden for de rammer, der er til rådighed. |
Målgruppe
Lærere med sentankomne flersprogede elever, unge eller voksne
Instruktører
Line Thingholm - Lektor, VIA Efter- og videreuddannelse
Fagområder
Aktuelt for alle: Alle lærere - på tværs af fag
Dansk som andetsprog
For ungdomsuddannelser og VUC