Skrivning i indskolingen – kom godt fra start
På dette kursus får du indblik i en række skriveaktiviteter, der gennem de seneste år er udviklet på Skrivesenteret i Norge, Nasjonal senter for skriveoplæring og skriveforskning – og afprøvet på mange norske skoler. Du får også idéer til, hvordan du kan skabe mening, mestring og motivation i skriveprocessen for de yngste elever, samt et værktøj til vurdering af kvaliteten i deres tekster.
Tilmeldingsfrist
10.10.2022
Sted
VIA CFU Aarhus, Ceresbyen 24, Bygning B, 8000 Aarhus C
Dato og tid
10. november 2022 kl. 09:30-15:30
Tilmeldingsfrist
10.10.2022
Underviser
Lis Pøhler - Læsekonsulent;
Om kurset
Hvis en skriveaktivitet skal fungere i undervisningen, skal læreren ikke kun vide noget om skriveudvikling og skriveundervisning. Læreren skal også kunne give hensigtsmæssig og målrettet respons til eleven både under og efter skrivningen. På kurset præsenteres et værktøj til vurdering af kvaliteten af elevernes tekster på en række faglige områder som fx modtagerbevidsthed, strukturering af indhold, ordforråd, skriveformer og bogstavkundskab. Deltagerne præsenteres endvidere for oplæg til skriveaktiviteter, som kan anvendes i indskolingen. Skriveaktiviteterne er målrettet forskellige genrer – for allerede i børnehaveklassen kan man skrive fx argumenterende eller reflekterende tekster. Der veksles mellem oplæg og arbejde med vurdering af elevtekster i mindre grupper. Deltagerne opfordres til at medbringe tekster fra egne elever. |
Målgruppe
Lærere og pædagoger i børnehaveklassen, dansklærere i indskolingen, læsevejledere og lærere i den særligt tilrettelagte undervisning i 0.- 4. klasse.
Instruktører
Lis Pøhler - Læsekonsulent
Fagområder
Dansk: Indskoling