Om kurset
Hvordan kan lærere hjælpe nyankomne elever til at blive en del af almenklassens fællesskab og til at få udbytte af fagundervisningen? Både ved direkte integration og ved overgang fra modtagelsesklasse til almenklasse kan det være en stor mundfuld for en nyankommen elev at starte i en almenklasse, både i forhold til læring og trivsel. Det er derfor en særlig opgave for læreren at sikre eleven deltagelsesmuligheder socialt, sprogligt og fagligt. På kurset får du viden om hvordan du som lærer kan hjælpe elever som er i gang med at lære dansk med at trives i klassen og lære i fagundervisningen. Løbende præsenteres praksisrettede redskaber, som du kan bruge direkte i din undervisning. De to kursusdage vil give dig indsigt i flersprogethed og andetsprogstilegnelse samt kendskab til andetsprogspædagogiske metoder, som du kan bruge i fagundervisningen, og som er effektive for alle elever. Du får desuden ideer til hvordan du kan anvende elevernes stærkeste sprog og erfaringer i undervisningen. På kurset kobler vi viden med praksisrettede aktiviteter inden for områderne: - nyankomne elevers adgang til klassens fællesskaber
- fra hverdagssprog til fagsprog: tale – læse – lytte – skrive
- ordtilegnelse på et nyt sprog
- translanguaging: aktiv udnyttelse af elevens stærkeste sprog i undervisningen
|
Målgruppe
Faglærere, der underviser nyankomne elever i almenklasser samt dsa- og sprogvejledere
Instruktører
Maria Neumann Larsen - Sprogkonsulent
Fagområder
Alle lærere - på tværs af fag
Dansk: Indskoling, Mellemtrin, Udskoling
Dansk som andetsprog