Om kurset
På denne kursusdag får du viden om, hvordan du som professionel voksen kan hjælpe elever med direkte eller indirekte flugtbaggrund - elever, der har uhyrlige oplevelser med i bagagen, eller som er påvirkede at forældres traumer. Elever, der har været på flugt, eller hvis forældre har, kan være særligt udfordrede og kræve ekstra opmærksomhed fra lærere og pædagoger. Særligt i situationer, hvor eleverne udviser uventede reaktioner, eller hvor der er mistanke om belastende oplevelser og måske traumer i familien, kan man som lærer eller pædagog have brug for lidt ekstra i den pædagogiske redskabskasse. På kurset lærer du: - Hvad du som lærer eller pædagog kan gøre for at etablere et klassemiljø, hvor elever med flugtbaggrund oplever sig rummet.
- Hvordan du kan tale med børnene om det, hvis de har haft svære oplevelser.
- Hvilke forventninger du kan have til elever og forældre.
Kursusdagen byder også på: - En grundlæggende viden om, hvad børnene kan have med sig af oplevelser, og hvilken betydning det kan få for deres udvikling og læring.
- Traumeviden, symptomer og reaktioner på traumatiske oplevelser.
- Med afsæt i neurosekventiel kontekst gives redskaber, til at rumme og inkludere dette i den almene undervisning.
- Metoder til samtaler med elever med disse udfordringer.
Kurset veksler mellem oplæg og små gruppearbejder med inddragelse af deltagernes aktuelle cases fra praksis i skolen. |
Målgruppe
Lærere, pædagoger, dsa-resursepersoner og pædagogiske ledere
Instruktører
Jette Thulin - Konsulent og lærer
Fagområder
Alle lærere - på tværs af fag
Dansk som andetsprog
Erhvervsskoler
Ungdomsuddannelserne
VUC