Om kurset
Sproglig og faglig udvikling går hånd i hånd, og elevers sproglige kompetencer har betydning for udbyttet af fagundervisningen. Dette gælder selvfølgelig også i matematikfaget og i særlig grad for elever med anden etnisk baggrund end dansk. Det er først når eleverne er sprogligt aktive, at læring bliver en mulighed, men mange flersprogede elever er udfordrede på at deltage i klasse- og elevsamtaler, da deres (fag-)sproglige kompetencer ikke umiddelbart giver dem denne mulighed. På kurset tager vi udgangspunkt i, hvordan forskellige former for aktiv sproginddragelse - herunder strategisk/faglig læsning - understøtter elevernes læring i matematik. Målet med kurset er, at deltagerne: - får indsigt i sprogets betydning i for læring i matematik
- får indsigt i den arbejdende hukommelses betydning for matematisk forståelse
- får indsigt i de eksekutive funktioners betydning for problembehandling
- finder frem til læringsmiljøer, der øger de flersprogede elevers aktive sproglige deltagelsesmuligheder og dermed læring.
|
Målgruppe
Lærere og vejledere, der arbejder med flersprogede elever og matematik
Instruktører
Michael Wahl Andersen - Pædagogisk konsulent, cand. pæd. psyk.
Fagområder
Dansk som andetsprog
Matematik