Bemærk: Kurset er flyttet fra den 27. november 2024.
Elever med særlige behov kan være en udfordring, når vi gerne vil skabe et trygt og fælles læringsmiljø. Men et bedre kendskab til elevernes udfordringer og til vores gensidige reaktionsmønstre kan gøre vores praksis langt mere inkluderende og dermed komme alle i rummet til gode. Principper fra low arousal – roskabende pædagogik – kan give os nye, konkrete handlemuligheder og gøre os kompetente til at ændre praksis hen imod mere konstruktive handlemønstre.
Dette kursus er henvendt til dig, der ønsker at blive klogere på inkluderende arbejdsmetoder til gavn for alle elever. Du vil få indsigt i, hvordan du kan anvende low arousal-metoder og kravtilpasning for at skabe et bedre læringsmiljø. Du vil også blive præsenteret for konkrete værktøjer og læremidler, som du kan bruge direkte i dit arbejde med eleverne. Vi arbejder med praktiske øvelser og eksempler med udgangspunkt i forskning og teori på området samt mange års erfaringer fra almen- og specialområdet.
Mål med kurset:
• Du får nye redskaber til at forstå og hjælpe elever med særlige behov.
• Du får ideer til at planlægge en tryg og inkluderende undervisning.
• Du får hjælp til at styrke samarbejdet og kommunikationen mellem eleverne og dig selv.
• Du får redskaber til at skabe trivsel i klassen med færre irettesættelser