Kom på et praksisnært kursus, hvor vi arbejder eksperimenterende og undersøgende med aktiviteter, der sætter elevernes tænkning, deltagelse og samarbejde i centrum. Inspirationen til det tænkende danskfag kommer fra matematikkens Building Thinking Classrooms, som vinder frem på mange danske skoler. At samarbejde i tilfældige grupper og bruge lodrette flader til opgaveløsning er principper, som kan bruges i alle fag – ikke mindst dansk.
Vi har gennem en årrække eksperimenteret med at overføre og tilpasse principperne til en danskfaglig kontekst, og på kurset viser vi, hvordan det tænkende rum kan bringes i spil i danskundervisningen.
Med denne didaktik viser vi, hvordan man kan tilrettelægge differentieret og engagerende undervisning indenfor alle danskfagets kompetenceområder.
Kurset giver dig praktiske erfaringer med at rammesætte aktiviteter i det tænkende danskfag, og du får konkrete ideer til forskellige opgavetyper, der egner sig til det tænkende danskfag, som du kan overføre og videreudvikle i din egen praksis.