Det kan være noget af en balancegang at undervise sentankomne elever, der med vidt forskellige baggrunde og forudsætninger på kort tid både skal lære dansk, skal følge den aldersvarende udvikling i fagene og skal forberedes til afgangsprøverne på lige fod med de etnisk danske elever.
På kurset bliver du ud fra et teoretisk afsæt præsenteret for praktiske, afprøvede og relevante eksempler på god undervisning af denne elevgruppe.
Vi kommer bl.a. omkring:
- Viden om og redskaber og inspiration til, hvordan du kan arbejde systematisk og struktureret med eleverne og styrke både undervisningen og læringen.
- Regler og lovgivning om standpunktskarakterer, prøve på særlige vilkår og brug af evt. hjælpemidler
- Eksempler på, hvordan elevernes sproglige ressourcer og andre metoder kan inddrages i forberedelserne til både de skriftlige og mundtlige afgangsprøver.
- Gode råd til afgangsprøven lige fra morgenmad og opmuntrende samtaler til tidsplaner på modersmålet og brug af tjeklister.
Om instruktøren
Lisbeth Hædersdal er tidligere lærer, sprogcenterlærer og læringskonsulent. I dag er hun selvstændig konsulent med et ben i praksis på Ole Rømer-skolen i Høje Taastrup.