Med udgangspunkt i Geminiforbandelsen og Lucas O’Kult fortæller Kim Ace om, hvordan man skriver fantasy, gys og ikke mindst humor. Han forklarer med personlige historier, fx hvordan en hovedperson både kan være sengevæder og helt, og hvordan en teenager med angst kan være den, som redder verden fra ondskab. Med humor sætter Kim Ace fokus på, hvordan ingen i hans liv troede, at han skulle være forfatter – men man kan altså godt have krudt i røven og stadig elske bøger og blive forfatter.
8.30
Godmorgen og morgensang
8.30-9.45
Når læsning og skriftlighed går hånd i hånd
v. lektor og forfatter Joy Lieberkind
Der har i flere år været fokus på læsning og skrivning som forbundne processer, der gensidigt stimulerer hinanden, men hvordan kan læreren skabe sammenhæng mellem læsning og skrivning i praksis? Med afsæt i nyere læse- og skriveforskning vil vi i oplægget komme omkring følgende:
• Hvorfor skal vi skrive mere med eleverne?
• Hvordan hænger læsning og skrivning sammen?
• Hvordan kan læreren skabe en meningsfuld undervisning, hvor der er sammenhæng mellem læsning og skrivning?
• Hvordan kan læreren støtte eleverne gennem stilladsering og modellering?
9.45-10.00
Kaffepause
10.00-11.15
Temagrupper, runde 2
(vælg to temagrupper og et alternativt ønske)
1. Sanse- og stedbaseret tilgang til skrivning
v. lektorer Yvonne Hejselbæk Roug-Andersen og
Merete Schou von Magius
Med afsæt i læremidlet ”Sansespor 5-6; Stoppesteder” arbejder vi med en sanse- og stedbaseret tilgang til skrivning af tekster. Fokus er på skriveridentitet, skrivelyst og skriveudvikling. Stedbaseret skrivning tager udgangspunkt i den enkeltes møde med et konkret sted.
Der arbejdes med, hvordan det personlige stofvalg med plads til følelser, fabulering og fantasi uden ydre formkrav kan initiere forskellige skrivehandlinger. Dette medfører, at der ikke er et klassisk indledende fokus på tekstkategorier, fremstillingsformer og teksttyper/genrer, men at disse først inddrages undervejs i skriveprocessen sammen med kommunikationssituation og hensigt med teksten som funktionelle stilladserende elementer.
2. Romanlæsning på mellemtrinnet – Hvordan kan du
gå til værks
v. lærermiddelforfatter, Trine May
Et par gange om året er det skønt at læse en fælles roman i klassen.
Men hvad stiller man op i undervisningen?
Her udfoldes et helstøbt undervisningsforløb til en aktuel roman – et kreativt forløb, hvori der, udover at være fokus på den enkelte elevs oplevelse, også er indtænkt aktiviteter, der inddrager andre medier og udtryksformer. Aktiviteter, hvor eleverne bruger både mund, hoved, hænder og krop.
Udover at du går hjem med et grydeklart forløb i tasken, får du også inspiration til, hvordan du selv kan tilrettelægge værkforløb.
3. Kunstig intelligens i en rigtig dansktime
v. CFU konsulent Mette Lynnerup
Mange er efterhånden stødt på AI og kunstig intelligens og har hørt om, hvordan blandt andet sprogmodeller og billedgenereringsværktøjer har gjort deres indtog i skoleverdenen. Men mange har ikke kendskab til, hvad teknologien egentlig er, og hvordan den fungerer.
Her sætter vi fokus på, hvordan man gennem praksisnære aktiviteter kan tænke AI ind i den daglige danskundervisning og se på, hvad teknologien reelt kan tilføre det danskfaglige arbejde. Vi går ombord i øvelser, som peger direkte ind i det danskfaglige arbejde og sætter fokus på ressourcer, som kan anvendes i dansk på mellemtrinnet.
11.15-11.30
Pause
11.30-12.45
Temagrupper gentages
12.45-13.30
Frokost
13.30-14.45
Den største historie
v. producer og forfatter Julie Bang
Lær ”Den største historie” at kende - og bliv klogere på, hvordan du kan bruge lyd til at stimulere elevernes fantasi og læselyst. ”Den største historie” er en nyskabende lydserie i 12 kapitler, som formidler en naturvidenskabelig skabelsesberetning om universet, verden og mennesket.
Hør om hvordan man skaber fortællinger i lyd, der stimulerer lytterens fantasi, sanser og følelser og hvilke forskelle og ligheder der er mellem lytning og læsning, og hvordan fortællingen kan bruges til at inkludere alle elever i en fælles læseoplevelse.
”Den største historie” er fortalt af Johan Olsen, der spiller sig selv, og af Kamille Winsløv Wied, der er pigen Ava på 11 år. Lydserien er blevet bearbejdet af to dygtige tegneserieskabere, Benni Bødker og Ina Korneliussen, og er udkommet som en graphic novel.
14.45-15.00
Evaluering og afslutning