Teknologiforståelse, AI og makerspaces - få inspiration til din undervisning

Tag med til en spændende netværksdag, som byder på en inspirerende keynote, tre workshoprunder og gode muligheder for at netværke.

Sted

Viborg

Pris

Kurset er gratis

Dato

13.06.2024

Tilmeldingsfrist

13.05.2024

Status

Ledige pladser

Om arrangementet

Det glæder os meget at Villum Fonden har valgt at forlænge CFU's praktikernetværk frem til sommeren 2027, så vi kan fortsætte med at tilbyde en række indsatser til landets skoler, som kan understøtte arbejdet lokalt med teknologiforståelse. 
CFU UCN samt VIA CFU kickstarter den nye bevilling med denne store fælles netværksdag. 

Program

9.00 Ankomst og kaffe 

9.30 Velkomst og dagens program 

9.45
Skolens dobbelte formål - og hvordan vi understøtter det 
v. Niels Bjerre Tange ph.d. og lektor i de pædagogiske fag ved Læreruddannelsen i Aarhus Udgangspunktet for oplægget er at skolen ikke alene skal uddanne og dygtiggøre eleverne, men ligeledes skal understøtte  elevernes dannelse forstået som selvstændighed eller myndighed. Altså kan man sige at skolen har et dobbelt formål både tilpasning til samfundet og frigørelse.  
Dette gælder både specifikt indenfor teknologiforståelse, som i fagene og skolens praksis som sådan.  

10.45 Pause 

11.00 Workshops – 1. runde 

1. TF, makerspace og kapacitetsopbygning  
v. Peter Søgaard, VIA CFU og Mark Holler, UCN CFU
Særligt for skoleledere og konsulenter!
Vi sætter fokus på helhedsorienteret implementering af teknologiforståelse og makerspace, hvor vi bl.a. kigger på en mulig kapacitetsopbygningsmodel og herunder eksempler på understøttende ledelse. I oplægget inddrages erfaringer både fra tekforsøget.dk og fra udvalgte makerspaceprojekter. 
 
2. AI i kulturfagene 
v Esben Bækkelund Jensen og Jan Mogensen, VIA CFU, Lars Allan Haakonsen, UCN CFU
Deltag i en workshop om integrationen af maskinlæring i kulturfagene! Styrk elevernes kildekritik og digitale myndiggørelse gennem hands-on erfaringer med billedgenkendelse. Få indblik i, hvordan AI kan inddrages i kulturfagsundervisningen. 

3. AI i skolen  
v. Mette Lynnerup Hollesen, VIA CFU, Henriette Hjelm Hansen, UCN CFU 
Kunstig intelligens har for længst fundet vej ind i skolen, i al fald hos eleverne. Hvad brugen af den kunstige intelligens gør ved elevernes læring ved vi endnu ikke meget om, men vi ved, at vi med AI har fået adgang til sprogmodeller, billedgenereringsværktøjer og andre ressourcer, der kan udfordre og udvikle undervisning, uddannelse og dannelse.  
 
4. Fantasidyr med superkræfter   
Makerspace og teknologiforståelse - med lav indstigning  
v. Stefan Mandal Mortensen, VIA CFU, Anja Emilie Madsen, UCN CFU 
Til workshoppen skal vi nørde og bygge fantastiske væsner med de mest utrolige evner. Vi viser, hvor let det er at komme i gang med en designproces ved hjælp af teknologier og materialer som pap, MakeDo, micro:bit og mere - perfekt til de yngste klassetrin.  
Vi guider alle trygt gennem designprocessens faser, fra udforskning af ideer til konstruktion af fantasidyr og aflutningsvis en fælles udstilling af de magiske fantasidyr. 

5. Lav dit eget snapchatfilter  
v. Kenneth Riis Poulsen og Ian Rubeck Stenz, UCN CFU 
Træd ind i en fortryllende verden af kreativitet og teknologi, hvor du lærer at skabe AI Snapchat-filtre i Scratch og forstår teknologiens indflydelse på vores selvopfattelse og samfundet omkring os. Bliv rustet til at lede dine elever gennem en opdagelsesrejse, hvor de ikke kun forstår, men også vurderer de digitale AI-filtre, de skaber. 


12.00 Frokost 

13.00
Workshops – 2. runde

1. AI i skolen  
v. Mette Lynnerup Hollesen, VIA CFU, Henriette Hjelm Hansen, UCN CFU 
Kunstig intelligens har for længst fundet vej ind i skolen, i al fald hos eleverne. Hvad brugen af den kunstige intelligens gør ved elevernes læring ved vi endnu ikke meget om, men vi ved, at vi med AI har fået adgang til sprogmodeller, billedgenereringsværktøjer og andre ressourcer, der kan udfordre og udvikle undervisning, uddannelse og dannelse.  


2. Fantasidyr med superkræfter   
Makerspace og teknologiforståelse - med lav indstigning  
v. Stefan Mandal Mortensen, VIA CFU, Anja Emilie Madsen, UCN CFU 
Til workshoppen skal vi nørde og bygge fantastiske væsner med de mest utrolige evner. Vi viser, hvor let det er at komme i gang med en designproces ved hjælp af teknologier og materialer som pap, MakeDo, micro:bit og mere - perfekt til de yngste klassetrin.  
Vi guider alle trygt gennem designprocessens faser, fra udforskning af ideer til konstruktion af fantasidyr og aflutningsvis en fælles udstilling af de magiske fantasidyr. 

3. Tinkering med lys og kunst 
v. Christian Rodbjerg Jensen og Jesper Thesbjerg Homann, VIA CFU
Vi introducerer og undersøger en anderledes tilgang til making – Tinkering.  
Det er en eksperimenterende tilgang til læring og problemløsning, hvor man undersøger, udforsker og skaber gennem hands-on aktiviteter. Undervejs finder vi bud på, hvordan man som lærer kan rammesætte tinkering i undervisningen. 
 
4. Lav dit eget snapchatfilter  
v. Kenneth Riis Poulsen og Ian Rubeck Stenz, UCN CFU 
Træd ind i en fortryllende verden af kreativitet og teknologi, hvor du lærer at skabe AI Snapchat-filtre i Scratch og forstår teknologiens indflydelse på vores selvopfattelse og samfundet omkring os. Bliv rustet til at lede dine elever gennem en opdagelsesrejse, hvor de ikke kun forstår, men også vurderer de digitale AI-filtre, de skaber. 
 
14.00
Pause
 
14.10
Workshops – 3. runde 

1. AI i kulturfagene 
v Esben Bækkelund Jensen og Jan Mogensen, VIA CFU, Lars Allan Haakonsen, UCN CFU 
Deltag i en workshop om integrationen af maskinlæring i kulturfagene! Styrk elevernes kildekritik og digitale myndiggørelse gennem hands-on erfaringer med billedgenkendelse. Få indblik i, hvordan AI kan inddrages i kulturfagsundervisningen. 

2. AI i skolen  
v. Mette Lynnerup Hollesen, VIA CFU, Henriette Hjelm Hansen, UCN CFU 
Kunstig intelligens har for længst fundet vej ind i skolen, i al fald hos eleverne. Hvad brugen af den kunstige intelligens gør ved elevernes læring ved vi endnu ikke meget om, men vi ved, at vi med AI har fået adgang til sprogmodeller, billedgenereringsværktøjer og andre ressourcer, der kan udfordre og udvikle undervisning, uddannelse og dannelse.  

3. Tinkering med lys og kunst 
v. Christian Rodbjerg Jensen og Jesper Thesbjerg Homann, VIA CFU
Vi introducerer og undersøger en anderledes tilgang til making – Tinkering.  

4. MakeyMakey og dansk i indskolingen  
v. Morten Eidorff Langballe, VIA CFU 
Her dykker vi i ned i leg og teknologiske eksperimenter i en danskfaglig kontekst. Materialerne består af tv-udsendelser om Karla, dagbøger fra serien, oplæsningsbøger og en række MakeyMakey sæt. Du vil blive indført i hvilke muligheder MakeyMakey giver for fortolkning og fremstilling. 
​​
15.10 Fælles afrunding  
 

Målgruppe

Lærere, pædagoger, vejledere, konsulenter og ledere, der er nysgerrige på teknologiforståelse, AI i skolen og makerspaces.

Instruktører

Fagområder

Aktuelt for alle: Alle lærere - på tværs af fag
It og teknologi: It og medier

I samarbejde med

UCN CFU

Kontakt