Teknologiforståelse og fag - oplæg og workshops

Tag med til en spændende netværksdag, som byder på en inspirerende keynote, workshoprunder og gode muligheder for at netværke.

Sted

Viborg

Pris

Kurset er gratis

Dato

12.06.2025

Tilmeldingsfrist

12.05.2025

Status

Ledige pladser

Om temadagen

Hvordan kan vi arbejde med teknologiforståelse i fagene – allerede nu? Mens vi venter på de endelige fagbeskrivelser, er der masser af muligheder for at afprøve og udforske, hvordan teknologiforståelse kan spille sammen med eksisterende fag. På denne netværksdag dykker vi ned i de nyeste tendenser, får indsigt i udviklingen af den nye faglighed og eksperimenterer med konkrete tilgange i praksis.

Udover spændene keynotes fra Rasmus Fink Lorentzen og Bo Teglskov Kristensen, giver Mark Krogh Holler, der er en del af fagudvalget for teknologiforståelse, en status på arbejdet med fagfornyelsen og de centrale elementer i den kommende faglighed.

Om eftermiddagen byder vi på workshops, hvor undervisere og konsulenter med praksiserfaring deler inspiration og konkrete eksempler på, hvordan teknologiforståelse kan integreres i undervisningen.
Netværksdagen er også en oplagt mulighed for at møde kolleger fra Region Nordjylland og Region Midtjylland – sparre, videndele og få nye idéer til, hvordan vi sammen kan styrke teknologiforståelse i skolen.

PROGRAM

09.00
Ankomst og kaffe

09.30
Velkomst og dagens program

09.45
Teknologiforståelse i danskfaget
v. Rasmus Fink Lorentzen
Rasmus Fink Lorentzen fortæller om, hvordan teknologiforståelse og dansk kan give elever mod på og lyst til at være kritiske brugere og medskabere af en digitaliseret verden. I oplægget giver Rasmus eksempler på arbejdet med skønlitteratur, literacy og computational thinking samt argumenter for danskfaget i et teknologisk samfund.
Rasmus er ansat som docent i VIA og medforfatter til den nye bog “Teknologiforståelse i dansk”. Han arbejder med udvikling og forskning i danskfaget i folkeskolen og læreruddannelsen i regi af Center for digital teknologiforståelse.

10.30 
Pause

10.40
Teknologiforståelse som obligatorisk del af fagplanerne i matematik
- Et kig i krystalkuglen og et forsigtigt bud på udmøntningen
v. Bo Teglskov Kristensen
Siden Tekforsøget sluttede i 2021, har der været stille en del år omkring teknologiforståelse, indtil folkeskoleudspillet i marts 2024 gjorde det til en ny faglighed i fremtidens skole. Her skal det indgå som valgfag i udskolingen og integreret i bl.a. matematik gennem hele skoleforløbet.
I de tre års vakuum er der opstået et virvar af forståelser af fagligheden teknologiforståelse, og samtidig står vi med nogle eksisterende fagligheder, der skal genopfinde sig selv i mødet med digital teknologiforståelse. Den opgave er fagplansgruppen i gang med at forholde sig til, og imens står matematiklærerne og skal navigere i uvisheden og den flertydighed, der er opstået omkring teknologiforståelse de sidste 3 år. 
I oplægget vil jeg lave et oprids af udfordringen, og de tendenser jeg ser, for hvor mødet mellem teknologiforståelse og matematik lander. Derudover vil jeg give bud på mulige veje at gå som fagteam og lærer, så mødet bliver så frugtbart som muligt for begge fagligheder, og matematiklærerne samtidig kan se sig selv ind i det.

11.25
Pause

11.30
Arbejdet med fagfornyelsen og det nye valgfag i teknologiforståelse
v. Mark Krogh Holler
Oplægget giver en opdatering på arbejdet med fagfornyelsen og udviklingen af det nye praktisk/musiske valgfag i teknologiforståelse. Fokus er på fagets udformning, tidsplanen frem mod skoleåret 2027/28 og inddragelsen af eksperter, vidensfolk og pædagogisk personale.

12.00
Frokost

13.00
Workshop, runde 1

14.00
Pause

14.10
Workshop, runde 2

15.15
Afrunding og tak for i dag.

....


Workshops:

1. AI i matematikundervisningen
v. Bo Teglskov Kristensen
- Et aktuelt eksempel på arbejdet med teknologiforståelse i matematik
AI er væltet ind over verden de seneste år og har ændret vores syn på hverdags-, uddannelses- og arbejdsliv. Den kunstige intelligens er således på mange måder et aktuelt og prototypisk eksempel på en ny virkelighed, vi som samfund skal forholde os til på en reflekteret baggrund. 
Med AI som case, skal vi på workshoppen arbejde med konkrete aktiviteter fra praksis, der kan være med til at klæde eleverne på til at forholde sig kritisk og konstruktivt til sådan en udfordring. Det gør vi ved at kigge på den kunstige intelligens gennem matematikkens og matematikundervisningens briller og ved at få eleverne til at forholde sig til hvordan AI kan ændre den måde, vi lærer matematik på i skolen.
Fag: Matematik

2. Biotracking og Machine Learning med micro:bit
v. Ian Rubeck Stenz og Mark Krogh Holler, UCN CFU
I denne workshop udforsker vi, hvordan teknologi kan bruges til at ændre adfærd ved hjælp af Micro:bit.orgs Machine Learning-funktion. Gennem et engineering-forløb arbejder vi med designudfordringen: Kom af med dine dårlige vaner!
 
Deltagerne bliver introduceret til hvordan eleverne kan udvikle løsninger med micro:bit og Machine Learning for at hjælpe med at bryde dårlige vaner. Undervejs inddrages naturfag, matematik og teknologiforståelse gennem dataindsamling, statistik, sensorbaserede målinger og arbejde med algoritmer. Workshoppen kombinerer kodning, eksperimenter og designtænkning, som kan bruges til en refleksion om hvordan vi bruger teknologi til at analysere og påvirke adfærd i hverdagen.
Fag: Naturfag og matematik

3. Novel engineering
v. Henriette Hjelm Hansen og Lene Dahlquist Hansen, UCN CFU
Denne workshop kombinerer litteraturlæsning med praktisk problemløsning. Vi læser en historie og identificerer centrale problemer, som derefter skal løses gennem kreative og iterative processer. Målet er at styrke forståelsen af litterære tekster og evnen til at samarbejde, generere idéer og præsentere løsninger.
Du får en introduktion til Novel Engineering og afprøver et kort forløb. Du får ideer med hjem, der kan bruges i din dansk- og/eller sprogundervisning.
Fag: Dansk og fremmedsprog​

4. Maskinlæring og billedgenkendelse i kulturfagsundervisningen
v. Jan Mogensen og Esben Bækkelund Jensen, VIA CFU
Hvordan kan dine elever arbejde med maskinlæring på en måde, der giver mening for dem? Hvordan kan billedgenkendelse blive et kreativt redskab i undervisningen – også uden avanceret programmering?
Du får hands-on erfaring med at arbejde med maskinlæring og billedgenkendelse gennem forskellige værktøjer.
Vi undersøger, hvordan billedgenkendelse og kodning kan integreres i kulturfag. Du får konkrete idéer, du kan tage med direkte ind i din undervisning.
Fag: Kulturfag

5. Kan algoritmer forudsige dine valg – og måske endda påvirke dem?
v. Brian Ravnborg Christensen, UCN CFU og Søren Søndergaard Thisted,​ VIA CFU
​I denne workshop starter vi med at udforske, hvordan hjernen fungerer, og hvad fri vilje egentlig er fra et biologisk perspektiv. 
Gennem legen sten-saks-papir undersøger vi, om vores valg er helt tilfældige, eller om der gemmer sig mønstre i vores beslutninger. Her tester vi bl.a. ved at dyste mod en AI. 
Til sidst vender vi blikket mod sociale medier og diskuterer, hvem der egentlig styrer hvem – os eller algoritmerne? Hvad vejer tungest: menneskets evne til at træffe logiske valg, eller computerens evne til at forudsige dem ved hjælp af big data?
Er fri vilje blot en illusion – en illusion, som tech-virksomheder udnytter?
Fag: Biologi

6. CFU Makersite // mitCFU - inspiration og materialer
v. Anja Emilie Madsen, UCN CFU og Peter Bak-Jensen, VIA CFU
I denne workshop får du inspiration til, hvordan du kan koble spændende undervisningsidéer fra CFUmaker.dk sammen med lån af teknologier og materialer fra mitCFU.dk. Vi har samlet et godt mix af ressourcer, teknologier og materialer inden for de tre emner: Litteratur og kodning, programmering med micro:bit og leg med robotter. Undervejs får du mulighed for at afprøve teknologier og materialer og få hjælp til at booke de helt rette ressourcer til din undervisning.  Ingen teknisk erfaring er nødvendig.
Fag: På tværs af fag

Målgruppe

Lærere, pædagoger, vejledere, konsulenter og ledere, der er nysgerrige på teknologiforståelse, AI i skolen og makerspaces.

Instruktører

Fagområder

Aktuelt for alle: Alle lærere - på tværs af fag
It og teknologi: It og medier

I samarbejde med

UCN CFU

Kontakt