Program
Torsdag den 4. september 2025
9.15-9.45
Ankomst og kaffe
9.45-10.00
Velkomst
10.00-11.15
Danmarkskortet
Michael Ejstrup, sprogforsker
I Aarhus er det almindeligt at spørge, ”vil du ha’ en anden bøf”, når fadet går rundt. Det betyder ikke, at I skal aflevere den, I har allerede bugseret over på jeres tallerken. I Herning er æbleflæsk ikke en særlig fast del af madkulturen, mens samme ret på de østdanske øer er veletableret. Et underholdende oplæg, hvor vi sprogligt kommer Danmark rundt.
11.30-12.45
Temagrupper, runde 1
(vælg to temagrupper og et alternativt ønske)
A. Forlagene fortæller
Alinea, Dansklærerforeningen, Gads Forlag, Gutkind, Gyldendal og Straarup & Co
På konferencen har du mulighed for at blive klogere på årets udgivelser, der er rettet imod dansk i udskolingen. Vi har inviteret seks gode og relevante forlag, der vil deles om tiden og fortælle om udvalgte titler, der kan berige danskundervisningen. Vær opmærksom på, at de seks forlag er fordelt i to forskellige runder.
Runde 1: Dansklærerforeningen, Gyldendal og Straarup & Co
Runde 2: Alinea, Gads Forlag, Gutkind
B. Kys Klods Hans i litteraturundervisningen
– skab litteraturglæde
Kenneth Jakobsen Bøye, forfatter og redaktør
Litteraturundervisningens fornemmeste opgave er at give eleverne litteraturglæde. Men også mod og viden til at forholde sig fagligt til litteraturen og møde både det kendte og fremmede. Det kræver, at eleverne forholder sig personligt, sanseligt og undersøgende til litteraturen. Det kan Klods Hans hjælpe med – få indblik i en æstetisk tilgang til litteraturundervisningen og få konkrete praksiseksempler.
C. Skal en ungdomsroman vække håb?
Kathrine Assels, forfatter
Kathrine Assels fortæller om de temaer, der optager hende mest: ensomhed, angst og længslen efter at høre til. Men også om at gå sin egen vej og de uventede møder. Ungdomsromanen ”Spørg Siri” handler om ikke at høre til, og hvor langt man er villig til at gå for at blive set. Det er på mange måder en barsk fortælling uden ret meget håb. Spørgsmålet er, om en ungdomsroman bør vække håb? I oplægget præsenterer Kathrine også en lille ”mød mødrene-collage” over mødrene fra hendes bøger.
D. Fra Reuter-klassiker til moderne grafisk fortælling
Kristian Eskild Jensen, illustrator
Oplægget handler blandt andet om, hvordan Kristian Eskild
Jensen og Erik Barfoed i samarbejde har forvandlet ”Drengene
fra Sankt Petri” af Bjarne Reuter til en grafisk roman. Kristian
fortæller om arbejdet med at tegne til bøger og fagbøger samt
om den næste grafiske roman, han arbejder med. Det bliver
endnu en bog af Bjarne Reuter; “7.A.” Og gode rygter vil vide, at
der også kommer en tredje.
12.45-13.45
Frokost
13.45-15.00
Temagrupper gentages
15.00-15.30
Kaffepause
15.30-16.30
Unge fortjener de bedste historier
Michala Elk, forfatter
Michala Elk har skrevet en række bøger for unge. Hun vil fortælle, hvordan en hjernerystelse kickstartede hendes fortællelyst og vejen til at blive forfatter. Med nedslag i sine bøger giver hun indblik i, hvad der optager hende, hvordan en historie tager form, og hvorfor ét tema bliver ved med at gå igen i hendes værker.
Undervejs vil Michala Elk dele sine overvejelser om at skrive til netop unge – altid med målet om at få sin læser til at føle sig mindre alene.
19.00-21.00
Middag
21.00
Claus Hempler, musiker
Claus Hempler har i snart fire årtier været en stærk stemme på den danske musikscene. De seneste år som solokunster
ikke mindst med albummet fra 2019 ”Kuffert fuld af mursten”, som høstede mange roser. Et reflekterende album med danske
tekster, der er meget anvendelige i danskundervisningen.
Fredag den 5. septemeber
09.00-10.15
Temagrupper, runde 1
(vælg to temagrupper og et alternativt ønske)
A. Det tænkende klasserum i danskundervisningen i udskolingen
Pernille Hargbøl Madsen, lektor på Professionshøjskolen Absalon
Kom til et praksisnært oplæg om det tænkende danskfag, hvor vi arbejder eksperimenterende og undersøgende med danskfaglige aktiviteter, der sætter elevernes tænkning, deltagelse og samarbejde i centrum. I temagruppen afprøver vi, hvordan det tænkende rum kan bringes i spil i danskundervisningen. Du bliver præsenteret for en didaktisk tilgang, som kan danne baggrund for at tilrettelægge differentieret og engagerende undervisning inden for alle danskfagets kompetenceområder.
B. Hvor finder de unge en mening?
Jonas Risvig, filminstruktør
Hvem er de unge mennesker fra 7.-10. klasse, når de ikke er i skole? Jonas Risvig er en af de nye, fremadstormende filminstruktører fra Danmark, der særligt henvender sig til og rammer det unge publikum. Han oplever, at de unge både søger og mangler en mening. I oplægget vil Jonas give sit bud på, hvordan man fortæller historier for unge gennem filmmediet, og hvordan unge engageres i at fortælle historier.
C. Nyt fra BUVM
Pernille Tjellesen, fagkonsulent i dansk
I denne temagruppe vil du få:
- Seneste nyt fra BUVM
- Fagfornyelsen
- Evaluering prøverne 2025
- Årets prøver 2026
D. Bagom DR’s webdoks: Når unge fortæller
Annegerd Lerche Kristiansen, journalist og forfatter
16-årige Camille er ved at blive blind. 20-årige Maja Luna er med i et hemmeligt Instagramnetværk, hvor brugerne inspirerer
hinanden til selvskade. Begge er hovedpersoner i DR’s webdoks, hvor vi igennem især unge hovedpersoner folder større og
samfundsrelevante historier ud. Vi arbejder med visuelle og fortællende greb, der fanger især unge læsere. I oplægget hører
du om, hvordan DR arbejder med webdoks. Lige fra emnevalg, etiske overvejelser, dramaturgi, succeskriterier til arbejdet med
unge kilder.
10.15-10.45
Kaffepause
10.45-12.00
Temagrupper gentages
12.00-13.00
Frokost
13.00-14.30
Mindre end en kilometer væk – som teaterstykke
Lisbet Djernæs, forfatter, instruktør og lærer
Glæd jer til at opleve teaterforestillingen, som er inspireret af Sarah Engells novelle af samme titel og handler om, hvad dating
og SoMe gør ved os og vores relationer. Lisbet Djernæs fortæller om sine overvejelser i forhold til at forvandle novellen til teater.
Via verfremdungsteknik får tilskuerne et indblik i karakterernes tanker og følelser og det, der gemmer sig under overfladen