Verden Kalder – Samfundsfag svarer!
v/Carsten Linding Jakobsen
Kritisk tænkning har altid været en del af samfundsfags formål, men har i en del år ikke haft en særlig central placering i faget, hvor fokus i stedet har været prøver og begreber. I lyset af de udfordringer som verden står med, er der brug for at tænke nyt og mere samfundsmæssigt strukturelt, og her kommer kritisk tænkning som begreb ind i billedet. Hvordan kan vi forstå begrebet kritisk tænkning anno 2025? Hvordan kan det kobles til bæredygtighed? Og hvordan kan vi konkret i samfundsfag arbejde med kritisk tænkning og bæredygtighed i sammenhæng? Disse og flere spørgsmål vil blive taget op. Derudover vil der blive præsenteret modeller, som kan indgå i det daglige arbejde både i forhold til didaktiske refleksioner og direkte i relation til eleverne.
Klimaforandringer - hvor står vi lige nu i forhold til klimaet?
v/Sebastian Mernild, professor i klimaforandringer
Det er utvetydigt, at menneskelig indflydelse har opvarmet klimasystemet, og at udbredte og hastige klimaforandringer har fundet sted. Den globale overfladetemperaturstigning er tæt på 1,3 grader siden 1850. Hvert af de sidste fire årtier har været varmere end noget foregående årti siden 1850. For hver halve grad den globale opvarmning stiger yderligere, vil der være stigninger i temperaturekstremer, intensitet af kraftig nedbør og alvorlig tørke. Sebastian Mernild vil give jer en indflyvning til de klimaforandringer, vi har set over tid, og hvad vi kan forvente over tid.
Paneldebat med omdrejningspunktet: ”Gør det en forskel, om vi ser på bæredygtighed med erhvervsbriller eller naturbeskyttelse for øje.”
Ulrich Bang, underdirektør i Dansk Erhverv deltager i Aarhus
Kristian Jensen, direktør i Green Power Denmark deltager i Roskilde
Sebastian Jonshøj, vicepræsident i Danmarks Naturfredningsforening deltager på begge lokationer
Samfundsfagslærerens dag slutter med to oplæg til debat. Debattørerne vil åbne med 15 minutter til at fremlægge deres syn på sagen, derefter bliver der åbnet op for spørgsmål fra salen.
En ny landbrugsaftale er blevet kaldt “historisk” og vil sikre en bæredygtig fremtid, mens andre ikke tror på, at økonomisk vækst og bæredygtighed kan eksistere side om side. Hvad er sandt? Hvad er falsk? Og ikke mindst, hvad siger vi til den næste generation, der sidder ude i klasselokalet og har samfundsfag netop nu?
A. Få greb om fire rollespil om EU og klimaet
v/Kasper Tonsberg Schlie og Amanda Hersbøll, projektledere, DEO
Den grønne omstilling er fyldt med dilemmaer i Europa. Hvem skal skære mest i deres udledninger? Koster det jobs i landbruget? Skal vi stoppe med at spise kød? I denne workshop kan du prøve kræfter med ”Klimadiplomaterne”, der på 2 timer giver 20-30 elever en dybere forståelse af den grønne omstilling i EU.
Relevant for både ungdomsuddannelse og grundskole.
B. Kritisk tænkning i samfundsfag – hvad er kritisk tænkning i praksis?
v/Anton Rank, folkeskolelærer og cand.mag. i pædagogik, uddannelsesstudier og socialvidenskab
Workshop om kritisk tænkning som formativ kategori i samfundsfag og uddannelsessystemet, hvad Børne- og Undervisningsministeriet forstår ved kritisk tænkning, og hvad kritisk tænkning kan siges at være i den konkrete samfundsfagsundervisning.
C. Kildekritisk kompetence – få bedre styr på kildetyper og deres motiver; også på sociale medier
v/Lene Vendelbo, journalist
Du afprøver øvelser i kildekritik, som du kan tage direkte med hjem i undervisningen. Ligesom du også bliver introduceret til temabogen ’I Putins skygge: Unges håb og frygt’, som netop har et særligt fokus på kildekritik og fake news – og særligt Ruslands rolle.
Bogen kan lånes på mitcfu.
D. Motivation og mening i samfundsfag
v/Anders Rasmussen, udviklings- og uddannelseschef, Fonden for entreprenørskab
På workshoppen skal vi anvende innovationsprocesser og didaktiske principper fra I&E værktøjskassen og arbejde med, hvordan det kan bidrage til faget og til elevernes evne til at se muligheder i verden. Vi skal arbejde med kompetenceområderne ’samfundsfaglige metoder’ og ’sociale og kulturelle forhold’ og se på, hvordan didaktiske principper kan variere undervisningen og sikre elevinvolvering og deltagelse.
E. Hvordan beholder vi et bæredygtigt demokrati efter AI’s indtog?
Aarhus: v/Esben Bækkelund Jensen, lærer og pædagogisk it-konsulent i CFU VIA
Roskilde: v/Daniel Ingebrigtsen, lærer og pædagogisk it-konsulent i CFU Absalon
På denne workshop dykker vi ned i de skyggesider, som AI bærer med sig. Det har aldrig været nemmere at producere fake news. Falske billeder, falsk tekst – ja endda falsk video og lyd er lige ved hånden. Hvilke redskaber har lærere og elever til rådighed, når de vil arbejde med denne problemstilling?
Medbring pc/tablet.