Inklusion af elever med autisme og ADHD

Højt begavede elever med autisme eller ADHD bliver i stigende grad inkluderet i ungdomsuddannelsernes ordinære klasser og i grundskolens afgangsklasser. Det giver en lang række udfordringer, som dette kursus giver dig værktøjer til at imødegå.

Sted

Herning

Pris

770,00 kr.

Dato

02.10.2025

Tilmeldingsfrist

02.09.2025

Status

Få pladser

Om kurset

Stadig flere normalt og højt begavede elever med autisme eller ADHD bliver inkluderet i ungdomsuddannelsernes ordinære klasser og i grundskolens afgangsklasser. Det giver en lang række udfordringer. 

  • Hvordan skaber man en klasserumskultur, hvor neurotypiske og elever med autisme og ADHD kan trives side om side? 
  • Hvordan støtter man den enkelte i at turde sige noget, holde oplæg og få udbytte af undervisningen?
  • Hvordan danner man grupper, der kan fungere fagligt og socialt?
  • Hvordan støtter man den enkeltes tilegnelse af selvindsigt og selvværd?
  • Hvordan støtter man elever med særlige skrivevanskeligheder betinget af deres diagnose – og de øvrige elever med skrivevanskeligheder?
  • Hvilke pædagogiske strategier kan en mentor benytte? Og hvilke muligheder giver SPS-systemet (specialpædagogisk støtte)? 
  • Det er nødvendigt med hensyn, så eleverne med diagnoser kan inkluderes. Men hvornår tipper balancen, så hensynene går ud over undervisningsniveauet?

Kurset tager udgangspunkt i en kort gennemgang af de to diagnoser, autisme og ADHD, og hvordan de mest almindelige diagnostisk-betingede vanskeligheder viser sig og støder sammen med de faglige krav i undervisningen. 

Der arbejdes med konkrete eksempler på pædagogisk praksis og strategier til at tackle vanskelighederne i en inkluderende undervisning i ordinære klasser. Undervejs er der korte øvelser og mulighed for spørgsmål og erfaringsudveksling.

Kurset formål er, at alle undervisere og støttepersoner øger deres indsigt i inkluderede elevers vilkår og relationer til neurotypiske kammerater. 

Bogen, "Fortællinger der forandrer – 50 unge med ASF fra Hf til voksenliv", udleveres til hver kursist og anvendes på kurset.

Målgruppe

Undervisere, mentorer og øvrige støttepersoner i ordinære klasser, som har elever med autisme og ADHD inkluderet i ungdomsuddannelserne og i grundskolens afgangsklasser

Instruktører

Jonna Byskov - Konsulent i ASF-pædagogik

Fagområder

 Tina Agesen-Pagh - VIA CFU
 Sandra Martine Jensen VIA CFU
  • Sandra Martine Jensen

  • CFU-sekretær
  • T: 87 55 27 61
  • Jeg er CFU-sekretær med ansvar for korte kurser, temadage og rekvirerede opgaver. Desuden er jeg bookingkoordinator på projektet Med Skolen i Biografen
  • Mød Sandra
Liselotte Christensen
  • Liselotte Christensen

  • CFU-sekretær
  • T: 87 55 278 05
  • Jeg er CFU-sekretær  med ansvar for korte kurser inde for grundskolen og det gymnasiale område. Desuden varetager jeg administrative opgaver herunder økonomi.
  • Mød Liselotte